Nyheter

Yobber visar människan bakom cv:t

yobber_ansokan (1)

Korta filmklipp ersätter allt oftare långa texter i vårt moderna informationssamhälle. Men för den som vill söka ett jobb brukar det fortfarande krävas redogörelser på ett par sidor. För arbetsgivaren väntar sedan en lika svår som tidsödande utmaning att hitta den mest lämpliga kandidaten i en diger bunt med papper. Den innovativa snabbväxaren Yobber har en lösning som ligger helt i linje med samtiden. Med hjälp av videorekrytering blir processen både snabbare och mer träffsäker. Tillsammans med Inkubera och projektet Växtzon planerar nu företaget för en snabb tillväxt. Med hjälp av 5 miljoner kronor i nytt kapital och effektivare styrning siktar Yobber på att omsätta drygt 30 miljoner kronor om fyra år.

1994 lyckas företagets grundare, Wanja Todorovic, komma in på en IT-utbildning på företaget Semcon trots ett tunt cv. Hans räddning blir en 20-minuters intervju där hans engagemang och personlighet kommer fram. Tio år senare sitter han på en restaurang i Upplands Väsby med en ny företagsidé nedklottrad på 22 pappersservetter. Vanja har nu blivit rekryteringsansvarig på ett större företag, men inser att han sannolikt sorterar bort många bra sökande som inte får den chans han själv fick. Några öppna frågor framför en kamera skulle göra stor skillnad. Han presenterar tankarna för IT-entreprenören Staffan Dahlgren som tänder på idén. Embryot till Yobber är ett faktum.

Det dröjer dock till 2013 innan Yobber bildas. Flera pusselbitar har nu fallit på plats vilket gör att Yobber lyckas bättre än konkurrenter med liknande idéer. En viktig faktor är att arbetsgivarna själva ska få ställa frågorna. En annan är att verktyget måste vara barnsligt enkelt att använda. Grundidén– att visa människan bakom cv:t och effektivisera rekryteringsprocessen – är dock densamma.
– För många arbetsgivare är personlighet, utstrålning och engagemang nyckelfaktorer. Men personligheten är nästan omöjlig att upptäcka i en skriftlig ansökan, säger vd Peter Röseberg.

Genom att varje sökande får svara på några frågor framför en kamera får arbetsgivaren snabbt en god bild av varje sökande utan att behöva kalla dem till en intervju. Arbetsgivare får en god bild av såväl personligheten som hur en sökande skulle resonera och agera i vissa nyckelsituationer.
– Arbetsgivaren kan skanna av fler personer på kortare tid, berättar Peter. Det blir helt enkelt lättare att hitta rätt person för jobbet. Flera kunder berättar om att de femfaldigat effektiviteten och samtidigt ökat kvaliteten.

I december fick Yobber ett kapitaltillskott på 5 miljoner kronor från nya och befintliga ägare. Pengarna skall användas till produktutveckling och ökad marknadsbearbetning. Bland annat anställs nu tre nya säljare.
– Många av våra kunder är små- och medelstora företag som inte har någon som kan jobba med rekrytering på heltid, säger Brita Klingberg som är marknadsansvarig på Yobber. Ännu större framgång har vi haft hos företag med stort söktryck, exempelvis inom dagligvaruhandeln och upplevelseindustrin. Kundtillströmningen är god, men vi har bara börjat – potentialen är jättestor.

Yobber har haft olika typer av kontakter med Inkubera de senaste åren. Företaget har deltagit i ett internationaliseringsprojekt, fått pitchträning och coachning via Tillväxtsupport, en del av projektet Växtzon. Mycket i kontakten har handlat om att förbereda företaget för en snabbare tillväxt.
– Relationen med Inkubera har varit värdefull för oss på många sätt, säger Peter. Inte minst har den hjälpt oss till bättre struktur och effektivare styrning av bolaget. Vi vill växa snabbt och hoppas omsätta 33 miljoner kronor om några år. Tack vare Inkubera är vi bättre förberedda för den resan.

 Utöver den egna offensiva satsningen, talar flera övergripande trender i samhället för Yobber. I takt med att fler personer i en ny generation får ledande positioner, ökar också intresset och acceptansen för videorekrytering som verktyg. Dessutom kan metoden bidra till att underlätta integrationen.
– Är du av utländsk härkomst och inte har svenska som modersmål är det svårt att skriva en ansökan som kan hävda sig i konkurrensen. Videorekrytering motverkar våra fördomar och gör att fler får chansen. Vi vill bidra till att visa mer av människan, säger Brita.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 22 november

Vi söker ny programansvarig

Har du varit med om minst en tillväxtresa, är bra på affärsutveckling och älskar att hjälpa människor att lyckas? Då kan du bli en del av vårt team. Vi söker en ansvarig för vårt Prepare-program. Senast 4 december behöver vi din ansökan.

måndag 21 november

Apoteagrundare investerar i landbaserad odling av fick och räkor

Mattias Djurstedt deltog 2020 i Inkuberas prepare-program med sin satsning på hållbar och landbaserad odling av fisk och räkor. Nu får han med sig en verklig tungviktare på resan. Pär Svärdson, som grundat både Apotea och Adlibris, har beslutat att investera 3 mkr i företaget. – Det här är ett bra första steg mot våra stora visioner. säger Mattias Djurstedt. Vårt mål är att 20 procent av fisk- och räkproduktionen i världen ska ske med vår teknik till 2050, som idag är vd för sitt bolag Cresponix.

måndag 7 november

Amet Drive gör det enklare att samåka

Allt började som ett UF-projekt på Degerforsgymnasiet. Idag har Amet Drive, det vill säga Amelia Losander och Isra Albeatar, 400 användare och en dröm om att förändra våra resvanor. Med appen Amet Drive sammanför de den som har ledig plats i bilen med den som vill göra en billig och hållbar resa.

fredag 4 november

Sparbanksstiftelsen Nyas innovationslån hjälper Inkubera-företagen att växa

Sedan några år tillbaka har Inkubera ett samarbete med Sparbankstiftelsen Nya. Samarbetet innebär att stiftelsen finansierar utveckling i utvalda Inkubera-bolag via förmånliga innovationslån. Första omgången företag har redan betalat tillbaka sina lån, vilket gör att pengarna kan gå vidare och göra nytta hos andra företag. – Med innovationslånen vill vi hjälpa bolag i tidiga skeden att utvecklas säger Peter Almroth, vd på Sparbanksstiftelsen Nya.