Nyheter

Waybill kopplar ihop frakten med fraktarna

Var femte lastbilar du möter på vägarna tom. Samtidigt blir gods ibland stående på grund av bristen på chaufförer. Waybill kan bidra till att ekvationen ska gå ihop bättre. Deras nya marknadsplats – där åkerier och gods kan matchas – har potential att fungera som smörjmedel för hela branschen.
– Vår vision är att åkerier i framtiden i princip bara ska åka med fulla bilar. Alla skulle bli vinnare – de som vill skicka godset, de som fraktar det och dessutom miljön, säger Fredrik Regin.

Fredrik Regin är en grundarna till nystartade Waybill. Han är också både vd och transportledare på Transportservice i Örebro. Som transportledare ställs han inför ett återkommande problem. Gods ska flyttas från punkt A till punkt B, men det finns ingen som kan frakta godset. Samtidigt vet Fredrik att det sannolikt finns en eller flera åkare som ska färdas den aktuella sträckan och har extra utrymme. Det gäller bara att hitta chauffören.

– Idag består jobbet som transportledare till stor del av en massa ringande och mailande, berättar Stefan. Lång erfarenhet och stort kontaktnät hjälper, men ingen transportledare kan förstås ha full koll på landets 10 000 åkerier. Här någonstans föddes idén till Waybill.

Stefan träffade sin partner Per Arenö genom ett ALMI-projekt. De började tillsammans skissa på en lösning med av en digital marknadsplats där transportledare och fristående åkerier skulle kunna mötas. För att underlätta kommunikationen med åkerier och dessutom förenkla deras godshantering, kunde alltihop samlas i en användarvänlig app. Idén utmynnade så småningom i det gemensamma bolaget Waybill.
– Vi riktar oss till fristående åkerier som inte är uppknutna av något större transportföretag. Vår app kommer att förenkla åkeriernas rapportering av exempelvis lastning och lossning. Den kommer även att hjälpa dem att i förväg hitta frakt som passar deras planerade rutter. Chaufförer kommer också att kunna få push-notiser om de råkar befinna sig i närheten av gods som ska till en annan destination.

Den första versionen av Waybill möter marknaden inom ett par veckor. Genom att låta några åkerier och transportledare testa den, vill företaget få återkoppling. Kunskapen ska sedan lägga grunden för en mer avancerad version för lansering på bred front.

– Vi är nya på marknaden men siktar ändå högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa. Eftersom vi både underlättar vardagen för transportledare och åkerier, skulle vi faktiskt kunna förändra branschlogiken. I så fall blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen.

Sedan ett par veckor är Waybill ett Inkubera-företag.
– Inkubera har blivit ett verkligt tillskott för oss, inte minst tack vare att vi har fått en affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Överhuvudtaget känner vi att Inkubera är ett stort stöd för vår fortsatta utveckling, säger Fredrik.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.