Nyheter

Vem vill du nominera till SKAPA-priset?

EMBRACE, länsvinnare av SKAPA-priset 2019.

Har du utvecklat någon nytt, smart och innovativt – eller känner du någon som har gjort det? I så fall kan du nominera personen till SKAPA-priset som går till personer som utvecklat nyskapande produkter och tjänster som har goda möjligheter att lyckas på marknaden. För priset SKAPA-talang gäller samma kriterier, men de som deltar får vara högst 30 år.

Skicka din nominering redan nu, dock senast 31 maj. Du kommer till formuläret genom att klicka på en oragea rutan till höger.  En jury bestående av representanter för näringslivet och innovationssystemet i Region Örebro län, meddelar 15 augusti vilka tre personer i varje kategori som gått till länsfinal. Var och en av dem vinner priser till ett värde av 10 000 kr.

Länsvinnarna av SKAPA-priset och SKAPA-talang presenteras på Örebro Slott 2 september. Förutom att de vinner 30 000 var, går de också till riksfinalen i Stockholm. Den nationella SKAPA-prisvinnaren får 500 000 kr i första pris och de tre pristagarna i SKAPA-talang får dela på 250 000 kr.

Läs mer om SKAPA på Stiftelsens SKAPA:s hemsida.

 

Vi tackar vår samarbetspartners för möjligheten att genomföra tävlingen och uppmuntra innovationskraften i Örebro län:

onsdag 1 april

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.