Nyheter

Våra nominerade till Årets Innovation

Inkubera utser varje år Årets Innovation som går till nyskapande och innovativa affärsatsningar som kan vara bra förebilder för andra företag i Örebro-regionen. Det kan handla om ett företag eller projekt med en affärsidé som är unik och innovativ och har stor marknads- och tillväxtpotential.

– Det finns många innovativa bolag i Örebro län med goda möjligheter att växa snabbt. Detta år har vi tre helt olika kandidater som alla på sitt sätt har skapat något unikt och innovativt med stor affärspotential, säger Fredrik Stenman, juryordförande och vice vd på Inkubera.

Kort om de nominerade:

Moon Smart Focus

Moonlighting Industries

A solution to a billion-dollar problem. Moon Smart Focus är en autofokusprodukt som spar både tid och pengar och ger ökat utrymme för kreativitet vid filmskapande. Genom att kombinera teknik och mjukvara baserad på AI har de tagit fram en patenterad produkt som kan minska filmförbrukningen med 20 procent.  Den globala marknaden beräknas till miljarder och de två största filmuthyrarna i Norden har lagt pre-orders.

BinaryBrains

BinaryBrains

BinaryBrains ger sina kunder unika möjligheter att skapa insikter kring sin data. Detta är möjligt genom att optimera butiker och e-handel, personifiera köpupplevelser och skapa modeller för att förutse mönster som påverkar inköp, logistik och försäljning. BinaryBrains har paketerat detta i en plattform som kunderna hyr in sig på och har redan visat att affärsmodellen fungerar.

Seravi

Seravi

Seravi låter personer, företag och organisationer lyssna på viktiga informationsflöden. Detta ekosystem av informationshantering skapar direkt sändning från källan till mottagaren och ersätter alla-till-alla-kommunikation. En motvikt till ”fake news”. Detta unika sätt att hantera viktig information skapar ett nytt sätt att kommunicera och ta del av det som är viktigt för var och en.

Juryn består av Jenny Engerfelt, Fund Manager på Almi Invest, Emily Öjdemark, vd på reklambyrån Think Happy Thoughts, Björn Lagerman som vann Årets Innovation i fjol för sin innovation BeeScanning samt Fredrik Stenman, vice vd på Inkubera.

Vinnaren av Årets Innovation koras under Örebrogalan den 28 februari på Conventum i Örebro.

torsdag 10 januari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.