Nyheter

Två Inkubera-bolag får ny finansiering av Vinnova

Mikael Eckard, Exagard och Viktoria Lindqvist, B-Engaged.

Vinnovas Innovativa Startups är en årlig utlysning med fokus på produktutveckling. I år fördelades 28 miljoner på 93 bolag. Två av dem varav två Inkubera-bolag.

B-Engaged genomför medarbetareundersökningar som med hjälp av AI förvandlas till konkreta åtgärdsförslag och handlingsplaner. Det Vinnova nu finansierar är en vidareutveckling av programvaran. Idag kan B-Engaged ge åtgärdsförlag till cheferna, men i framtiden ska förbättringsförslag även kunna ges till medarbetarna.
– Vi vill hjälpa våra kunder att skapa en hållbar arbetsmiljö inom områden som inkludering, jämställdhet, målarbete, kompetensutveckling, hälsa och välmående, säger Viktoria. Lyckas vi med näst steg i utvecklingen, har vi den första kända lösningen där man sammanför de två mest centrala HR–processerna – ledarskap och medarbetarskåp – i en och samma modell.

Även Exagard får finansiering på 300 000 kr av Vinnova. Bolaget utvecklar en unik lösning för att säkerställa att rätt kompetens kring säkerhet, till exempel vid en olycka är, implementeras på alla nivåer i företag och organisationer.
– Pengarna från Vinnova gör det möjligt att utveckla en 2.0-version av vår produkt, säger grundaren Mikael Eckard. Det betyder jättemycket för oss.

Mikael har gjord det mesta av jobbet kring ansökan själv, men har också fått coachning av Mattias Jonsson på Inkubera.
– Jag fick en grundläggande genomgång och sedan löpande coachning, som har förbättrat min ansökan säger Mikael.

Mattias Jonsson är nöjd med resultatet av årets ansökningar.
– Sex av våra bolag ansökte och två fick finansiering, alltså 33 %, berättar han. Det är klart över genomsnittet för hur många ansökningar som går igenom. Jag ser det som en god kvalitetsstämpel på att våra bolag håller en hög nivå.

 

onsdag 30 oktober

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.