Nyheter

Tre måsten och tre varningsflaggor när du söker riskkapital

Natasa Pahlm, Fund manager på Almi invest.

Natasa Pahlm är fondchef på Almi Invest – Sveriges mest aktiva investerare i startups. Jag träffar henne när hon är i Örebro för att hålla inledande möten med Inkuberas företag.
– Jag har mött flera spännande företag idag, säger hon. Men generellt sett genom åren har många av de bolag jag träffat inte förberett sig tillräckligt inför att de ska söka riskkapital.

Utöver sin roll som fondchef, har Natasa lång erfarenhet från ledande roller i industrin, har arbetat med internationalisering på Vinnova samt är partner i PÄAB, ett investmentbolag som investerar i innovativa bolag i tidiga skeden. Hon har alltså gedigen erfarenhet av att bedöma vad som krävs för att startups ska lyckas attrahera riskkapital. Vilka faktorer tycker hon då är viktigast och finns det några speciella varningsflaggor?

Tre måsten

1. Ett starkt team
Natasa menar att teamet är det enskilt viktigaste faktorn – men svårast att bedöma. För det handlar alltid om ett team för Almi invest, en ensam entreprenör klarar i praktiken inte att skala upp verksamheten. Dessutom går förr eller senare alla bolag igenom utmaningar och ett starkt team är ofta avgörande för att ta sig igenom dem. De bästa teamen har gedigna insikter i den marknaden de adresserar, delar bolagets vision och värderingar, och teammedlemmarna kompletterar varandra.

2. Hög unikitet
De företag som Almi invest investerar i har alltid hittat ett unikt sätt att tillfredsställa ett behov på marknaden. Det behöver inte handla om teknisk innovation, det kan lika gärna vara en unik affärsmodell. Kända exempel på detta är Airbnb och Uber som byggt sina framgångar på innovativa affärsmodeller, inte ny teknik.

3. Långsiktiga konkurrensfördelar
För att ett investmentbolag skall blir riktigt intresserat, krävs också att den unika idén är möjlig att försvara över tid. Om en konkurrent med större ekonomiska muskler lätt skulle kunna ta över marknaden, är risken stor att investeraren drar öronen åt sig.

Tre varningsflaggor

1. För stort produktfokus
Även om en unik produkt är viktig, så är det bolaget som Almi invest investerar i. Det vanligaste misstaget är att entreprenörerna fokuserar för mycket om produkten, menar Natasha. Vi vill ofta veta mer om exempelvis nytta för kunden, affärsmodellen, hur de tänkt att bygga bolaget, hur man skall nå marknaden och inte minst – om teamet.


2. Svag ägarstruktur
Precis som teamet som skall sköta driften är central, krävs ett gott samarbete även på ägarsidan. Helst skall de finnas ett par större ägare med starkt engagemang i bolaget som kan stötta bolaget långsiktigt. En varningsflagg för Natasa är en plottrig ägarbild med för många små ägare där grundarna har blivit för utspädda redan innan de går till större investerare.

3. Oförmåga att ta till sig konstruktiv kritik
Om teamet inte är coachningsbart och öppet för och kan ta till sig nya insikter blir samarbetet sällan bra i längden. Det är viktigt att det finns en medvetenhet hos teamet såsom investerare om vad man är bra på och mindre bra på. Helst ska en investerare kunna bidra med både kapital och kompetens.

Almi invest har idag engagemang i flera företag från Örebro-regionen, Auddly (som nu har lämnat Örebro), Splitgrid, Boka Global, Novoplast och Binary Brains. Efter att ha träffat i stort sett samtliga företag som finns hos Inkubera idag, är Natasa förväntansfull.
– Jag har en otroligt positiv bild av Inkuberas verksamhet, säger Natasa. Det finns en gedigen lista av alumner, startups och företag i Prepare-fasen – ett bra flöde på alla tre. Det märks att bolagen som har gått igenom Inkubera har utvecklats över tid och ger tillbaka genom att hjälpa nyare bolag. Det är ett riktigt bra betyg. Dessutom finns det absolut företag hos Inkubera idag, som det i framtiden kan bli aktuellt att investera i.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 16 januari

Ny ekologisk produkt från JL Kemi skyddar mot svartmögel

JL Kemi fortsätter att ta fram nya produkter med cellulosa som bas. Den senaste, Bio-Eco TT, skyddar trä mot angrepp av svartmögel. – Cellulosa finns i alla växter på jorden, förklarar företagets grundare, Jimmy Lundström. Det gör våra produkter är helt giftfria och nedbrytbara. Vår nya produkt, Bio-Eco TT, fungerar som en impregnering mot svartmögel. När man spejar trä med Bio-Eco, täpps porerna igen vilket hindrar mikroorganismer från att växa.

onsdag 14 december

Prepare – en grundkurs i entreprenörskap

Prepare är Inkuberas program för personer som har innovativa idéer i tidiga faser som ännu inte testats mot marknaden. I samspel med andra entreprenörer, får deltagarna hjälp att konkretisera din idé under ledning av erfarna affärscoacher. En central del är att ta fram en enkel beskrivning av erbjudandet för att sedan kunna testa det mot presumtiva kunder.

tisdag 22 november

Vi söker ny programansvarig

Har du varit med om minst en tillväxtresa, är bra på affärsutveckling och älskar att hjälpa människor att lyckas? Då kan du bli en del av vårt team. Vi söker en ansvarig för vårt Prepare-program. Senast 4 december behöver vi din ansökan.

måndag 21 november

Adlibris-grundare investerar i landbaserad odling av fisk och räkor

Mattias Djurstedt deltog 2020 i Inkuberas Prepare-program med sin satsning på hållbar och landbaserad odling av fisk och räkor. Nu får han med sig Pär Svärdson, som grundat både Apotea och Adlibris, på resan. Pär Svärdson. – Det här är ett bra första steg mot våra stora visioner. säger Mattias. Vårt mål är att 20 procent av fisk- och räkproduktionen i världen ska ske med vår teknik till 2050.