Nyheter

Swedish Scaleups boostar bolagens tillväxt

Swedish Scaleups är en satsning som vänder sig innovativa bolag i Östra Mellansverige med uttalade tillväxtambitioner. Genom att ge företagen tillgång till ledande expertis, stötta dem i deras marknadssatsningar och hjälpa dem att attrahera externt kapital, kan Swedish Scaleups blir en riktig vitamininjektion för företagen, tror Inkuberas projektledare Christian Ståhlberg.
– Det här är fantastisk möjlighet för de bolag som vill framåt, säger Christian.

Inkubera driver Swedish Scaleups tillsammans med nio andra inkubatorer och science parks. Målet är att hitta de hetaste bolagen i östra Mellansverige och stimulera dem så att de kan växa ännu fortare än idag.
– Första steget är att göra en analys av deras tillväxtpotential och vilka faktorer som hindrar dem från att växa snabbare. Steg två handlar helt enkelt om att undanröja hindren. Målet är att ge bolagen tillgång till det de behöver allra mest, säger Christian.

Swedish Scaleups vänder sig till två kategorier av företag. Dels handlar det om innovativa bolag med 10 anställda och uppåt med ambitionen att växa med minst 20 % om året. Dessa bolag får genom programmet tillgång till insatser värda upp till 400 tkr. Den andra gruppen utgörs av mindre aktiebolag med innovationshöjd och tillväxtvilja. Till dessa bolag ingår insatser för upp till 90 tkr.
– För båda grupperna pratar vi om konkreta insatser som verkligen kan göra skillnad i deras möjligheter att växa – både som företag och som människor och företagare.

onsdag 20 mars

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.