Nyheter

Sweden Food Arena – en språngbräda för regionens livsmedelsföretag

Torsdagen 24 lanserade Tillväxtverkets ”Sweden Food Arena”, en del av regeringens tillväxtstrategi för livsmedelssektorn. Genom att samla företag och branschorganisationer från hela livsmedelskedjan, vill man skapa bättre förutsättningar för forskning, innovationer och hållbarhet. Både Inkubera och Örebro Universitet var på plats för att knyta kontakter till nytta för regionens företag och forskning.
– Ett starkt samarbete med arenans cirka 50 storföretag gör det lätt för oss matcha ihop våra startupbolag med rätt kunder och marknadsbehov.  Innovationskraften i de små och nystartade bolagen bidrar till att den svenska livsmedelssektor håller världsklass, säger Martin Sjöberg, projektledare för projektet Inkubera Food.

Region Örebro län har valt livsmedelssektorn som ett strategiskt område för innovation. Det gör att man på många håll prioriterar utvecklingsarbetet just inom denna sektorn. Detta gäller inte minst Örebro Universitet.
– Det känns som om Örebro universitet har mycket att bidra med här, både när det gäller innovationsklimat och när det gäller att hitta former för en framgångsrik samverkan mellan forskning, innovation och näringsliv, säger Robert Brummer, vicerektor vid universitetet och styrelseordförande i Oru Holding AB. Jag tror att Örebro universitet har mycket att bidra med, säger vicerektor Robert Brummer.

 

fredag 25 maj

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.