Nyheter

Studenternas ”snack-projekt” antagna till Inkubera

beesnacks

Med BeeSnacks presenterar studenterna Carl Davidson och Daniel Wessberger en unik produkt på marknaden för djurmat. Nu har deras projekt blivit en del av Inkubera.
– Vi vill skapa produkter som kan bidra till en mer hållbar miljö, säger Carl Davidson.

BeeSnacks är en produkt som huvudsakligen bygger på råvaran drönarbilarver. Till skillnad från många andra produkter på marknaden för djurmat är BeeSnacks därför både näringsrik och ekologisk hållbar.
Produkten och dess användningsområde utvecklades under vårens omgång av ORU KickStart – det entreprenöriella programmet för studenter på Örebro universitet. Här fick Carl Davidson och Daniel Wessberger möjlighet att utveckla sina förmågor och tänka mer entreprenöriellt.
–Vi har jobbat hårt med projektet det senaste året, och med Inkuberas expertis hoppas vi nu kunna ta idén till nästa nivå. Det känns hedersamt eftersom vi är de första studenterna på länge som blir antagna till Inkubera, säger Daniel Wessberger.

Med stöd av en affärscoach på Inkubera är målet att BeeSnacks framöver ska kunna ta marknadsandelar inom segmentet djurmat/husdjursfoder. Men först ska de starta upp ett bolag.
–  Vi ser verkligen fram emot att introducera våra nyttiga, innovativa produkter på marknaden, säger Carl Davidsson.

 

fredag 25 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.