Nyheter

Studenter utvecklade Inkubera-case i ORU KickStart

Epulze

Två studentgrupper från Örebro universitet har inom ramen för idéutvecklingsprogrammet ORU Kickstart tagit sig an utmaningar hos två Inkuberabolag. Igår avslutades programmet med presentationer och diplomutdelning.
– För oss har det varit väldigt värdefullt att få in duktiga personer med driv, och som dessutom har helt andra perspektiv än vi, säger Mattias Lövgren, grundare av Inkuberabolaget Epulze.

Tanken med ORU KickStart är att studenter vid Örebro universitet ska få en tydlig koppling till arbetslivet redan under studietiden. Här får studenterna, genom att ta sig an utmaningar och case som är på riktigt, utveckla förmågor som ökar deras konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Det handlar både om idéutveckling och att eventuellt få igång egen verksamhet, men också att skaffa kunskaper och entreprenöriella förmågor som är attraktiva hos många arbetsgivare.

Epulze– grundaren Mattias Lövgren menar att bolaget redan från början haft för avsikt att arbeta nära universitetet.
– Det är lätt att bli hemmablind – och att ta in studenter som på det här sättet får arbeta med en utvald del känns väldigt spännande. Det har också varit positivt att studenterna inte studerade samma sak, utan haft helt olika ingångar, säger han.

Inkuberas VD Mikael Melitshenko menar att studenter vid Örebro universitet är en många gånger outnyttjad resurs.
– Jag tycker att Inkubera och andra organisationer skulle använda denna möjlighet än mer. Det ger mycket både för studenterna och för företaget.

Det andra caset från Inkubera kom från bolaget try me.
Kickstart är en del av Tillväxtverkets satsning för en mer entreprenöriell kultur vid Sveriges lärosäten.

 

 

fredag 13 maj

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.