Nyheter

StepGlobal förenklar internationaliseringen

Genom StepGlobal har företag i regionen möjlighet att öka sina kunskaper och förenkla den process som följer av en internationell satsning.
– Vi vänder oss mot innovativa bolag som är intresserade av att nå ut på en internationell marknad, säger projektledaren på Inkubera, Christian Ståhlberg.

StepGlobal skapar behovsanpassade processer för att företag enklare ska starta internationaliseringsprocessen. Under programmet tar man in speciella kompetenser, bland annat via erfarna affärscoacher, för att företag ska lyckas. Programmet vänder sig till företag i Örebro-regionen som har en uttalad vilja att nå ut internationellt med en innovativ lösning/tjänst eller produkt.
– Men erbjudandet berör även företag som behöver förstärka en redan påbörjad internationalisering, förtydligar Christian Ståhlberg.

StepGlobal är ett samarbete mellan Inkubera, Örebro universitet och Almi Mälardalen/Enterprise Europe Network. StepGlobal samarbetar också med Business Sweden
– Genom dessa organisationer får företagen bland annat access till värdefulla nätverk, säger Christian Ståhlberg.

En förutsättning är att deltagande företag klarar Inkuberas antagningskriterier för ett innovativt tillväxtbolag. Det innebär bland annat att företaget har en potential och ambition att inom en femårsperiod öka omsättningen med mer än 30 miljoner kronor.

tisdag 22 mars

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.