Nyheter

Startade hos Inkubera, nu intar wec360° Manhattan

Allt börjar med att Mattias von Corsvant och Per Hjaldahl – som då inte ens känner varann – delar rum på ”Promotionbåten”.  De börjar prata, samtalet leder till nya idéer kring 3D-visualisering och en tid senare befinner de sig på Inkubera för att presentera dem. Inkubera tar sig an de två unga entreprenörerna som just hunnit bilda bolag. Resten är – som det brukar heta – historia. Idag har wec360°cirka 30 anställda och dominerar den skandinaviska marknaden för 3D-visualisering av fastigheter. Företaget satsar nu stort på den amerikanska marknaden.
– Responsen vi fått från fastighetsbranschen i New York är fantastisk berättar Mattias von Corsvant. Vi har fått flera kvitton på att vi ligger steg före våra konkurrenter i USA.

Wec360°har haft en stadig tillväxt i flera år. Parallellt med framgångarna på hemmaplan har man också lyckats etablera sig i de nordiska grannländerna samt i Polen. Samtidigt har ägarna närt en dröm att lyckas i New York.
– USA är högvilt för oss, säger Mattias. USA är ett land där real estate är riktigt stort. Och Manhattan så klart hett.  Dels för att det finns många spännande projekt där, men också för att det är en bra referens att lyckas på New York.

Startskottet när drömmen nu realiseras var ett möte med SACCY (Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York). Inkubera introducerade wec360° för SACCY, en organisation som Örebro universitet sedan länge haft goda relationer till. Allt resulterade i SACCY nu hjälpt wec360° med bland annat mötesbokningar i New York.

Mötena med de amerikanska fastighetsbolagen blir både längre och mer intressanta än någon hade räknat med.
–Att få komma innanför dörren på de stora amerikanska fastighetsbolagen är inte alltid lätt, berättar Mattias. Men när de sett vår teknik, utvecklas det korta mötet ofta till ett tvåtimmarsmöte med företagets ledningsgrupp. Det är tydligt att vi något nytt att tillföra, inte minst inom virutal reality och augmented reality.

Efter att har slutfört ett projekt på Manhattan och ha flera på ingång, är beslutet inte svårt att nu satsa med full kraft på den amerikanska marknaden. Och enligt en av de nya kunderna i New York, vd:n Michael Kirchmann på renommerade arkitekt- och byggfirman GDSNY på Manhattan, har wec360 redan gjort starkt intryck:
– Att ta sig an New York är ingen enkel sak, men jag tror faktiskt att wec360°’s erbjudande kan göra ett tillräckligt starkt intryck för att göra skillnad och förändra en hel industri här, säger han.

När man tar del av wec360°’:s framgångssaga är det lätt att glömma att resan inte alltid varit spikrak. Mattias betonar nyttan som Inkubera gjort för bolaget.
– Det har varit krokiga vägar och spretigt, särskilt till en början. Jag vet faktiskt inte hur det hade gått i början utan stöttningen från Inkubera. Inte mist har Erik Eskils och andra på Inkubera hjälpt oss att fokusera på rätt saker. Dessutom fick vi fantastisk coachning inom marknadsföring och hur man lägger upp säljmöten så att de blir effektiva. Det här är saker jag tänker på ofta än idag – till exempel när jag har haft mina möten på Manhattan.

torsdag 27 juni

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.