Sportpengen vill bygga en trygg ekonomisk grund för idrottsklubbarna

Per Hjahldahl, Sportpengens grundare.

Per Jahldahl var en av de två grundarna till det framgångsrika visualiseringsföretaget wec360. Nu lanserar han sin nästa satsning, Sportpengen – en digital plattform som ska hjälpa klubbar att finansiera sin verksamhet på ett nytt sätt.
– Sportpengen är en lösning på ett problem som jag själv har upplevt, säger Per. Mitt mål är att Sportpengen på sikt ska bli en ekonomisk bas för idrottssverige.

År 2011 var Per en av de drivande krafterna i Bobby BK, en kvartersklubb med mycket svag ekonomi. Ingen i föreningen var dock intresserad av att sälja lotter, kakor eller underkläder för att få ekonomin på fötter. Där och då föddes idéen som nu blivit företaget Sportpengen.
– Idén är väldigt enkel och det är en av styrkorna, säger Per. Istället för att sälja saker fick vi människor i vår närhet att stötta klubben med en liten valfri summa för varje mål vi gjorde. Det gick fantastiskt. På två år fick vi in 50 000 kr och vände hela klubbens ekonomi. All administration var dock tidskrävande – något som nu sker per automatik tack vare den nya digitala plattformen.

Sedan i november har Per träffat många klubbar för att få deras input. Samtalen har stärkt hans övertygelse tjänsten löser ett verkligt problem. Dessutom har flera klubbar som han inte ens varit kontakt med, registrerat sig för tjänsten trots att den inte är igång än.
– Klubbar från hela Sverige har på något sätt nosat upp vad jag håller på med och registrerat sig för beta-versionen, fast den inte fungerar utan bara är en test.

I den skarpa versionen, som lanseras i dagarna, kan klubbarna välja om privatpersoner eller företag skall sponsra i takt med att klubben gör mål, drar publik, spelar matcher eller deltar i tävlingar. Sponsorn avgör själv det önskade beloppet. Sedan dras pengarna automatiskt.
– Det skall vara så enkelt och bekymmersfritt som möjligt både för klubben och sponsorn. Eftersom inbetalningarna portioneras, handlar det oftast bara om några kronor i månaden för en privatperson. Men för klubben blir det ändå ett viktigt kontinuerligt inflöde av pengar.

I helgen 13 – 15 mars arrangeras en futsalcup i Mjölby med över 100 anmälda lag. Turneringen heter i år Sportpengen Cup och blir startskottet för lanseringen av Sportpengen
– Det blir det första riktiga testet av plattformen, jag är otroligt förväntansfull, säger Per.

Att ta hjälp av Inkubera kändes helt naturligt, menar Per.
– Med min långa erfarenhet som entreprenör så är jag ödmjuk i vetskapen att det är mycket kunskap jag saknar som Inkubera kan bidra med. Att jag har positiva erfarenheter från tidigare bidrar förstås också – men ännu viktigare är faktiskt hur Inkubera har utvecklats genom åren. Det är en betydligt mer professionell organisationen idag än när både wec360 och Inkubera var något av startups.

Målet för Sportpengens system är att det inom några år skall ha nått en nivå där det årligen skickas mer än en halv miljard kronor till idrottssverige. Utöver det så fördelas även en viss procent av alla transaktioner till Sportpengens nystartade stiftelse.
– Föreningar och lag kommer att kunna ansöka om pengar för särskilda satsningar som de har svårt att finansiera på egen hand. Det blir ett ytterligare ett sätt att ge tillbaka till idrottsrörelsen. Förhoppningsvis blir vi alla vinnare tack vare Sportpengen, säger Per.

torsdag 12 mars