Nyheter

Splitgrids första butikskund heter Vallgatan 12

Först nominerade till Årets Innovation i Örebro. Kort därefter signade Splitgrid sin första butikskund i och med avtalet med konceptbutiken Vallgatan 12 i Göteborg.
– Det känns väldigt kul och inspirerande. Vallgatan 12 erbjuder ett noggrant urval av både mode, inredning, konst och blommor. Och vår lösning lämpar sig perfekt för den här typen av butiker med flera olika varumärken, säger Splitgrids VD Göran Eriksson.

Med Splitgrid fördelas kassamedlen från försäljningen per automatik till leverantörerna direkt vid försäljning i butiken. Varumärkesleverantörerna får därmed sin andel regelbundet tillsammans med en rapport över försäljningen. Rapporten fungerar som en ny beställningsorder för att säkerställa att butiken alltid har ett påfyllt utbud av varor till försäljning.
– Vallgatan 12 kommer att använda Splitgrid både för sin webbutik och i den fysiska butiken, tydliggör Göran Eriksson.

Nu fokuserar Splitgrid på att fortsätta sprida och sälja in sin innovativa produkt. Under 2016 är målet att bolaget ska etablera sig ordentligt på marknaden. Man för just nu diskussioner med flera leverantörer och förhoppningen är att fler, både butiker och leverantörer, ska koppla upp sig till systemet under våren.
– Framförallt vänder vi ju oss mot segmentet kläder och skor. Men vi för diskussioner även med andra branscher – exempelvis ger vår tjänst fastighetsägare möjlighet att bli mer flexibla i sin lokaluthyrning, säger Göran Eriksson.

fredag 8 april

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.