Nyheter

Splitgrid växer med nytt kapital

Innovativa fintech-bolaget Splitgrid tar in 7,5 mkr för att öka takten i sin marknads- och produktutveckling. Collector bank, Almi Invest och finska Innovestor står för merparten av kapitalet. De nya delägarna tar även en plats i Splitgrids styrelse tillsammans med grundarna.
– Det är första gången vi tar in kapital i den här storleksordningen, säger Göran Eriksson, vd på Splitgrid. Det ger oss möjligheten att öka säljtrycket samtidigt som det öppnar nya dörrar för vår produktutveckling.

Inkubera har stöttat Splitgrid på olika sätt ända sedan starten 2015. Bolaget erbjuder butiker och leverantörer inom handeln en ny säker betallösning. Splitgrids koncept bygger på kommissionshandel och fördelar intäkterna på automatik när en vara sålts i butik. Eftersom stora delar av butikshandeln brottas med likviditetsproblem och osäkra fordringar, utgör Splitgrid ett smörjmedel som gör att fler affärer kan komma till stånd.

Göran Eriksson är mycket nöjd med det nya kapitaltillskottet.
– Genom att få in nytt kapital kan vi nu intensifiera vår marknadsbearbetning i hela Skandinavien. Dessutom har vi flera intressanta förfrågningar från andra länder i Europa som vi nu kan gå vidare med. Vi hoppas också att i samarbete med Collector bank utveckla nya tjänster inom finansiering som gör vårt koncept ännu starkare.

Splitgrid har även, som ett av de första svenska bolagen, blivit licensierade för SEPA – ett nytt betalsystem som underlättar transfereringar inom EU. Även detta ger Splitgrid nya möjligheter.
– Vi får nu göra SEPA-betalningar inom hela EU. Eftersom vi redan idag har flera utländska leverantörer som kunder, kan de nu få betalt direkt i euro utan att vi ska behöva gå omvägen via IBAN eller något annat system. Vår SEPA-licens kommer också att innebära en betydligt smidigare expansion på Europamarknaden, säger Göran.

torsdag 16 maj

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.