Nyheter

Sonody – en komplett lösning för indieartister

Spotify uppger att 40 000 nya låtar varje dag läggs upp på streamingtjänsten. En liten, liten bråkdel kommer från välkända artister på välbekanta skivbolag – det stora flertalet från artister med stora drömmar men med små resurser. Att helt utan hjälp etablera sig som artist, kan kännas som oöverstigligt berg. Sonody Music från Örebro erbjuder en lösning i en musikbransch i snabb förändring.
– Vi är till för det stora flertalet av artisterna – de helt fristående. Av oss kan de få hjälp med hela kedjan, allt samlat under ett tak, säger vd Robin Samuelsson.

Robin, driver företaget tillsammans med Joe Vegna, Olle Hedman och Johannes Gunnarsson. De träffades på utbildningen Musikproduktion/Ljudteknik vid Örebro universitet.
– Under utbildning har vi tillsammans allt mer förstått hur musikindustrin fungerar idag. Nästan alla artister är självständiga, men de möter en djungel som är svår att finna en väg igenom. Vi tycker att det saknas ett ställe där en indieartist kan hitta allt den behöver. Därför skapade vi Sonody Music

Processen från att en färdig låt skapas till att den når örat via radio eller en streamingtjänst är mångfacetterad – låtskrivning, inspelning, produktion, mixning, mastring, distribution och marknadsföring. Robin menar att det är mycket begärt att en och samma person – alltså artisten själv – skall bemästra allt till fulländning.
– Sonody kan beskrivas som en ”one stop shop”, en plats där man kan hitta allt man behöver. På sätt och vis erbjuder vi samma saker som ett skivbolag, men med skillnaden att artisten förblir självständig och behåller alla intäkter. Vi vill att artisterna skall se på oss som den vänliga kompisen i branschen, säger Robin.

En nyckel i Sonodys erbjudande är distributionen, alltså den tjänst som ser till att musiken hamnar på Spotify, Apple Music och andra streamingtjänster. Här har Sonody satsat på ett prisvärt erbjudande.
– Ofta blir nog detta bli första kontakten med artisterna. Det ger oss en chans att berätta vilken ytterligare hjälp de kan få av oss.

Ett exempel på en tilläggstjänst är marknadsföringen. Att göra sin röst hörd bland miljontals artister är inte lätt.
– Alla artister vill hamna några av de stora spellistorna, som ofta kontrolleras av Spotify själva. Vägen dit kan gå via mindre spellistor och genom att förstår hur Spotify algoritmer fungerar. Det är en hel vetenskap i sig där vi kan stötta artisterna. Men man måste också komma ihåg utan bra låtar kommer man ingenstans. Även där kan vi stå till tjänst.

Sonody är en del av Prepare, Inkuberas förinkubationsprogram. Här får företagen hjälp att konkretisera din idé och testa den mot presumtiva kunder.
– Vi har fått mycket bra stöd från ORU Innovation på universitet. Därifrån har vi med oss nyttig kunskap för hur vi ska tänka kring exempelvis kundsegment och kundrelationer. Vi blev tipsade om Inkubera som nu hjälper oss med vårt nästa steg i utvecklingen. Exempelvis ska vi nu vässa vårt värdeerbjudande tillsammans med en dedikerad affärscoach. Det ska bli riktigt spännande!

tisdag 16 mars

Nyheter


måndag 19 april

JL KEMI – den osannolika berättelsen om det nya, effektiva och giftfria rengöringsmedel

Utan några egentliga kunskaper i kemi har Jimmy Lundström via en rad osannolika händelser lyckats utveckla ett effektivt rengöringsmedel som är baserat på cellulosa – en av naturens vanligaste beståndsdelar. Nu har det lilla Karlskoga-företaget skrivit avtal med en grossist med upparbetade marknadskontakter i såväl Sverige som Tyskland. – Vår grossist säger att de kommer att köpa allt vi kan producera, säger Jimmy, som för 4 år sedan lite på måfå började blanda ingredienser på sin garageuppfart.

tisdag 6 april

Splitgrid breddar sitt erbjudande

Splitgrid, Som var Inkubera-bolag under olika perioder 2016 – 2019, breddar nu sitt erbjudande. Från att tidigare varit fokuserade på kommissionshandel, kommer man nu även att erbjuda en fakturalösning. – Detta ger oss möjlighet att nå en betydligt större marknad, säger vd Jonas Forsman.

onsdag 31 mars

Truckzter är redo för marknaden

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin. Fredrik har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars 100 % med att lansera produkten och förverkliga visionen. – Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga ytor på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.

fredag 19 mars

Vi söker bästa idén – nominera till SKAPA-priset

SKAPA är Sveriges största innovationstävling. Nu behöver vi din hjälp för att kunna hitta kandidater till SKAPA-priset och SKAPA-talang. Vi söker personer som har utvecklat något smart och innovativt och som dessutom är eller har potential att bli riktigt framgångsrikt på marknaden. Länsvinnarna får 30 000 vardera och går vidare till den stora riksfinalen där ännu större prischeckar väntar. Läs mer och nominera en eller flera personer som du tycker skulle vara värdiga vinnare.