Nyheter

Skapa-pris-finalisterna är utsedda

Förra årets vinnare Jacob Kihlbaum från Binary Brains och Hannes Rydell, Sista 9.

Nu är länsfinalisterna till SKAPA-priset – Sveriges största innovationstävling – utsedda. Tre finalister till ”stora” SKAPA-priset och tre till SKAPA-talang tävlar om 30 000 kr vardera. Dessutom får vinnarna representera länet vid riksfinalen i november.
– Som vanligt har vi ett starkt startfält och de två jurygrupperna hade ett styvt jobb att välja ut finalisterna, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Precis som förra året när Inkubera tog över värdskapet i länet, utser vi vi sidan av vinnarna även tre finalister som vinner 10 000 kr var.

För att bli aktuell för Skapa-priset måste man ha kommit på något smart och innovativt. Dessutom skall varan eller tjänsten ha goda möjligheter att lyckas på marknaden och helst bidra större hållbarhet i samhället. 14 september får vinnarna motta en värdecheck ur landshövding Maria Larssons hand på Örebro slott.

Här är årets finalister utan inbördes ordning:

Finalister, Skapa-priset
Siqurifid har skapat en digital lösning som säkerställer identitet och organisationstillhörighet för personer som man kommer i kontakt med via telefon eller på annat sätt. Tjänsten skapar större trygghet för privatpersoner i deras kontakter med exempelvis myndigheter, banker och andra företag och organisationer. Tjänsten fungerar mellan företag och organisationer.

Envivo har utvecklat ett koncept för ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag köper nya möbler och i värsta fall slänger dem när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov. På så sätt kan flexibilitet och hållbarhet öka.

JL Kemi har utvecklat effektiva, giftfria och nedbrytbara rengörings- och flamskyddsmedel. En huvudingrediens i företagets produkter är cellulosa – ett ämne som finns i all växtlighet på jorden. Vid sidan av de miljömässiga fördelarna, har såväl rengöring- som flamskyddsmedlen visats sig vara mycket effektiva.

Finalister, Skapa talang (till personer på högst 30 år)
ProPractize har skapat en digital träningsdagbok för seriösa golfspelare. I en app har golfspelare möjlighet att bland annat föra dagbok, se beskrivningar på övningar och bearbeta statistik för effektivare träning. Företaget lanserar tjänsten i Europa, men ser störst potential på den amerikanska marknaden.

Lyllos Entertainment erbjuder streamade filmer och tv-serier med personer med funktionsnedsättning som huvudmålgrupp. Företaget bearbetar filmerna så att de blir betydligt lättare för målgruppen att förstå och ta till sig serierna och filmerna.

Nära & Naturligt har utvecklat en metod att odla fisk på ett hållbart sätt. Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelsindustri, men brottas med miljöproblem. Med företags metod kan man säkerställa hållbart foder, god hälsa för fiskarna samt att restprodukter och vatten återanvänds.

torsdag 19 augusti

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.