Nyheter

Ska öka tillväxten inom livsmedel

Foodinovawebb

Nu kan du som innovatör och entreprenör få stöd för att din idé eller ditt bolag inom livsmedelssektorn snabbare skall nå marknaden.
– Målet med projektet Foodinova är att öka tillväxten inom hela livsmedelsområdet, säger projektledaren Martin Sjöberg.

Genom Inkubera och projektet Foodinova kan innovatörer och bolag inom livsmedelssektorn nu få kvalitativt stöd för att utveckla både sin produkt eller sin affär. Här erbjuds dessutom värdefulla kontakter med potentiella kunder, finansiärer och marknader.
–Det skall gå lättare och snabbare att skapa nya hållbara produkter, tjänster och företag. Och det gäller genom hela livsmedelskedjan. Vi vill öka tillväxten i både befintliga och nya företag, tydliggör Martin Sjöberg.

Som exempel kan det handla om att ta en idé till en ny produkt. Eller forma och utveckla en idé som befinner sig på ett väldigt tidigt stadie. Men det kan också handla om att testa och verifiera en produkt – eller få tillgång till laboratorier och andra utrustningar och miljöer.
–Vi arbetar nu fokuserat för att kompetenser, stöd och utrustningar som finns runt om i Sverige ska göras både synliga och tillgängliga för entreprenörer och innovatörer. Här har vi viktig uppgift framför oss för att kunna nå resultat, menar Martin Sjöberg.

Som en del i regeringens livsmedelsstrategi, driver Inkubera ett nationellt projekt, Foodinnova, tillsammans med en Krinova i Kristanstad samt en rad andra organisationer för att göra det lättare för nya innovationer och företag att få rätt affärsstöd och lättare kunna använda sig av test-, utvecklings- och labbmiljöer. Detsamma görs i Örebro regionen tillsammans med Alfred Nobel Science Park, Örebro universitet, Länsstyrelsen och Örebro Regionen Län med flera.

 

måndag 30 april

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.