Nyheter

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Hannes Rydell, vd och grundare av Sista 9

Hannes Rydell, vd och grundare av Sista 9

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter.
– Under 2020 fick vi många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya delägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen innebär att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa. 

Corona-året 2020 innebar ett kraftigt uppsving för golfsporten i hela landet. Det gjorde även att intresset för Sista 9 blev extra stort, tror Hannes.
– Jag startade bolaget under 2019. Första sommaren var det bara två klubbar som var anslutna. Nu har vi över 40 klubbar och samtidigt har antalet registrerade spelare ökat från 1 000 till över 15 000. Under 2021 har vi goda förhoppningar på att fortsätta växa.

I december tog bolagen in drygt 1 mkr i sin tredje kapitalrunda. Två nya delägare går in i bolaget – örebroaren och Headlight-grundaren Dan Larsson samt den amerikanska internationella investeraren Richard Garnier. Han fick höra talas om Sista 9 via en av bolagets underleverantörer och såg snabbt potentialen.
– Jättekul att vi kan attrahera nytt kapital trots att tiderna för närvarande är tuffa, säger Hannes. Det gör det möjligt för oss att fortsätta satsa offensivt 2021.

En del av investeringen går till att stärka teamet. Redan idag arbetar tre stundeter på Örebro universitet med vidareutveckling av appen, något som är möjligt tack vare universitetets satsning Studentuppdrag.
– En jättebra lösning för oss säger Hannes. Med studenternas hjälp kan vi göra användarupplevelsen ännu bättre.

Sista 9 har sedan starten varit en del av Inkubera.
– Inkubera har betytt jättemycket för mig och bolaget under min första tid som företagare. Min tillväxtresa har både blivit snabbare och tryggare med Inkuberas hjälp, säger Hannes. Nu hoppas jag att kan öka takten ytterligare.

torsdag 21 januari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.