Nyheter

Seravi – informationen du inte vill vara utan

Allt började med att inget vatten kom, varken i toaletten eller ur vattenkranen. Eftersom John-Fredrik och hans hustru hade missat en lapp i brevlådan blev de helt tagna på sängen. Barnen hade just drabbats av vinterkräksjuka, så timingen kunde ha varit bättre. Men incidenten ledde också till något gott – idén om en app för ickekommersiella meddelanden föddes där och då. Seravi är en lösning på en allt större utmaning – att nå ut med viktig samhällsinformation till dem som behöver den.

I ett alltmer fragmenterat medielandskap tar det dagar att nå fram med ett budskap. Varken hemsidor, sociala medier, radio eller TV erbjuder den snabbhet och räckvidd som krävs när exempelvis en olycka är framme. En sak har dock de allra flesta medborgarna gemensamt – en mobiltelefon. Kunde man enkelt nå ut via den, skulle problemet vara löst.
– Seravi är en app som fungerar som en opartisk kanal för viktig information. Det är du själv som bestämmer precis vilken information du vill ha, berättar grundaren John-Fredrik Wright.

Det tog några år innan John-Fredrik var redo att förverkliga idén som började med det avstängda vattnet. För två år sedan börjande han ta in offerter för den tekniska utvecklingen och krokade arm med den grafiska formgivaren Mattias Björk, som också gick in som delägare. I mars är Seravi klar för lansering. I stort sett samtidigt inleds pilotprojekt med aktörer från olika branscher.
– Vi kommer att driva ett pilotprojekt tillsammans med en kommun, ett fastighetsbolag och ett transportbolag med start under våren. Det kommer att ge oss goda insikter i vad som fungerar och vad vi behöver förbättra.

Seravi kommer att vara gratis för alla privatpersoner. De betalande kunderna är de som vill nå ut med informationen, exempelvis kommuner, polisen, MSB och fastighetsbolag.
– Vi riktar oss även till exempelvis föreningar och privata företag. Men Seravi får bara användas för spridning av relevant ickekommersiell information, aldrig i marknadsföringssyfte.

Sedan ett par månader tillbaka är Servi knutet till Inkubera.
– Jag har haft nytta av Inkubera på flera sätt, berättar John-Fredrik. Min affärcoach, Tony Cornelius, är mycket värdefull både när det gäller att bolla idéer, men har också tagit upp viktiga aspekter kring bolaget som jag inte tänkt på. Inkubera hjälper mig också att få in nytt kapital i bolaget.  Dessutom öppnar Inkubera-namnet dörrar. Att vara en del av Inkubera gör det helt enkelt lättare att boka säljmöten.

John-Fredrik har stora förhoppningar på Seravi:
– I år vill vi etablera oss i Sverige och få över 10 kommuner och 50 privata aktörer som betalande kunder. På sikt vill vi nå ut i hela världen med Seravi – ett internationellt heltäckande ekosystem för den information man inte vill vara utan.

måndag 4 mars

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.