Nyheter

SafetyNet Alarm – trygghet via det egna nätverket

Med SafetyNet Alarm kan du larma ditt personliga nätverk om du exempelvis gått vilse, känner dig hotad eller blivit överfallen. Till skillnad från de flesta andra larmsystem är SafetyNet Alarm byggt för personlig säkerhet, inte för att skydda egendom.
– Jag har jobbat i larm- och försäkringsbranschen i stora delar av mitt liv, säger vd Joachim Holmqvist. Jag ser ett stort behov av det som vi nu kan erbjuda.

SafetyNet Alarm bygger på en app som flera personer i ett nätverk – i regel släkt och vänner – installerar. Alla som gör detta kan både larma och ta emot larm. Om någon i nätverket upplever att de hamnat i en otrygg situation, kan de med ett knapptryck larma alla i nätverket samtidigt som mobiltelefonen ger ifrån sig en hög signal. Personerna i nätverket ser omedelbart var den som larmat befinner sig, samtidigt som en chattfunktion öppnas så att nätverket kan samordna sina hjälpinsatser.
– Vi lanserar både en enklare gratisvariant för få användare och en betalversion med full funktionalitet och större nätverk.

En av funktionerna som bara finns i betalversionen är något man kallar Follow-me-home.
– Med Follow-me-home kan gruppen följa den som larmar via trackning, något som är användbart om upplever otrygghet när de exempelvis passerar en mörk park.

Joachims cv är innehållsrikt. Han har varit anställd på bland annat Folksam, Sydkraft och Transcom och har också varit franchisetagare hos Securitas Direct som sedan blev Verisure. Gemensamma nämnare är ledande positioner med inriktning på sälj och marknadsföring.
– Jag är en person som trivs med många järn i elden och när både människor och själva verksamheten växer och utvecklas.

Sedan några veckor tillbaka är SafetyNet Alarm ett Inkubera-företag.
– Jag har haft jättenytta av Inkuberas breda nätverk av affärscoacher inom olika kompetens områden, säger Joachim. Inte minst har det varit nyttigt att de agerat djävulens advokat när vi tillsammans har vänt och vridit på min affärsmodell. Jag är ju inte alls någon ”rockie” inom företagande, men Inkubera har gjort stor nytta för mig och företaget på kort tid.

Nu väntar lanseringen av SafetyNet Alarm med start i slutet av februari. Strategin är att främst använda influencers och sociala medier och spridning mun till mun.
– Jag har höga förväntningar. Jag ser en bra och skalbar lösning på ett växande problem. Jag har också idéer på hur man kan göra produkten ännu bättre, säger Joachim hemlighetsfullt.

torsdag 23 januari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.