Nyheter

Retenua tar klivet till fullskalig produktion

Rafael Moberger, Retenua, tillsammans med Julie Ammer och Anna Skogh, Inkubera.

Rafael Moberger, Retenua, tillsammans med Julie Ammer och Anna Skogh, Inkubera.

Inkuberas första kontakt med det som så småningom skulle bli företaget Retenua, skedde i december 2014. På den tiden fanns spännande idéer, men ännu inte något registrerat bolag. Nu, fem och ett halvt år senare, inviger Retenua sina första egna lokaler i Berglunda industriområde strax söder om Örebro.
– Vi har lämnat prototypstadiet och går nu över i fullskalig produktion, berättar grundaren och vd:n, Rafael Mosberger.

Retenua har rötterna i sensorforskningen på Örebro Universitet där Rafael och medgrundaren, Henrik Andreasson, forskade vid AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem). De utvecklade tillsammans ett sensorsystem som minskar risken för att någon ska bli påkörd på jobbet, exempelvis i en gruva eller på en byggarbetsplats.

Det finns system för personbilar som minskar riskerna för påkörningsolyckor, men de har brister som gör att de inte fungerar så bra i professionella miljöer.
– Det finns – eller fanns – ingen riktigt bra standardlösning för tunga fordon berättar, Rafael. Systemen för personbilar kan identifiera endast stående personer i goda ljusförhållanden. Vi har utvecklat en lösning som upptäcker människor oberoende av kroppsposition. Dessutom fungerar det i allt från starkt motljus till totalt mörker.

Rafael från sin forskarbakgrund undan för undan växt in i rollen som företagare och i denna process fått god hjälp av universitets innovationskontor. Inkubera har också genom upprepade kontakter stöttat Rafael och Retenua på resan till där man är idag. Genom att företaget nu flyttar till egna lokaler för fullskalig produktion, kan man säga bolaget är flygfärdigt på allvar.
– Vi är mogna för det här steget, säger Rafael. Vi har nu levererat sensorenheter till bland annat Husqvarna, Volvo Trucks och Bosch och hjälper även stora och små bolag med att lösa problem kring robotik och autonoma system genom ett antal konsultuppdrag.

tisdag 18 juni

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.