Nyheter

ProPracize – träna golf som ett proffs

Anton Moström och Viktor Williamsson, ProPractize.Om man vill bli riktigt bra på golf, får man inte lämna något åt slumpen. Problemet är bara, att det är just det som de flesta gör – ibland även på professionell och semiprofessionell nivå.
– Man måste träna på alla delar av sporten, ha koll på alla tider och sedan mäta resultatet noga och sedan justera träningen, säger Anton Moström, en av grundaren till ProPractize.
– Vill man spela golf på proffsnivå måste man också träna professionellt, det är egentligen inte svårare än så, menar medgrundaren Viktor Williamsson. Vår app är det enda digitala verktygen på marknaden som kan hjälpa golfare med just det.

Viktor och Anton är två unga golfspelare i Örebro med meriter från Sverigetouren. De lärde sig tidigt vikten av målmedveten träning. Idén bakom företaget föddes i samband med en tävling i Burvik i Uppland, hösten 2018.
– Anton hade fått en träningsdagbok i form av en Excel fil från hans tränare Fredrik Eliasson som har haft samarbete med landslaget.

Tyvärr kunde jag inte få låna den eftersom Anton hade lovat sin tränare att hålla den för sig själv. Där och då insåg vi att kunskapen om hur man ska träna har ett värde och att kunskapen nog skulle kunna gå att sälja om man bara hittade en bra modell.

Att bara sälja en träningsdagbok men ett professionellt upplägg skulle inte funka, förstod både Anton och Viktor. Den skulle vem som helst kunna kopiera.
– Vi insåg att en app med möjlighet att föra dagbok, beskrivningar av övningar och möjlighet att bearbeta statistik, var en bättre idé, säger Viktor. Men hur skulle två unga golfare kunna finansiera utveckling av en avancerad app?

Antons pappa, Peter Moström – som idag för övrigt är delägare i bolaget – har lång erfarenhet från i IT-branschen. Han kom med idén att låta utvecklingen ske genom ett SUP, ett Studentutvecklingsprojekt i samarbete med Örebro universitet. Anton och Viktor pitchade idén hos It-företaget Headlight, som snabbt såg potentialen i produkten. Våren 2019 satt tre studenter hos Headlight och omvandlade Antons och Viktors idéer och skisser till den första versionen av ProPractize. Hösten 2019 fanns den att ladda ner från App store och Google Play.
– Hjälpen vi fick var helt avgörande, säger Anton. Att bygga en app och sedan lansera den, krävde mycket mer arbete än vi kunnat drömma om. Utvecklarna lade ner 700 – 800 timmar och till det kommer flera hundra timmar som vi själva jobbade. Men vi lärde oss otroligt mycket på resan.

Att lansera appen var förstås inte gratis. Dessutom såg Anton och Viktor behovet att utveckla den ytterligare. Bland annat ville man ha premiumversion som kunde låsas upp mot betalning. I december 2019 fick bolaget innovationsbidrag från Region Örebro län. Man fick så småningom också hjälp med en grafisk profil från Think Happy Thougts. Hos ALMI har man fått Innovationsstöd för den fortsatt utvecklingen. Dessutom blev det ett nytt SUP, Headlight och nya studenter följande sommar.
– Det är helt fantastiskt hur mycket stöttning vi har fått från olika håll, säger Viktor. Vi känner oss väldigt lyckligt lottade.

I augusti 2020 kom ProPractize med i Inkuberas program Prepare och är nu en del av Inkuberas innovationsprogram.
– Det har varit mycket värdefullt, säger Viktor. Inte minst hjälpen vi har fått att med att komma fram till affärsmodell för vår fortsatta utveckling har vi stor nytta av. Att skapa en produkt är en sak – att bygga ett hållbart företag är något helt annat.

Anton och Viktor har nu siktet inställt en internationell marknad. När appen som nu utvecklas ytterligare, ska ta nästa steg på marknaden, är den lägst hängande frukten golfcoacher på high schools och collages i USA.
– Golfcoachernas egna karriärer är avgörs av hur bra de lyckas utveckla sina studenter. Här tror vi att vår app passar som handen i handsken, säger Viktor. I övrigt inriktar vi oss på golfförbunden, golftourerna och spelare på riktigt hög nivå. På längre sikt blir målgruppen en bredare kategori av engagerade golfare. Vårt mål är bli det ledande verktyget i golfvärlden för träning och utveckling.

måndag 30 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.