Nyheter

Per Holknekts expertis stöttar Splitgrid

Välkände entreprenören Per Holknekt tas in som expert för att stötta Inkuberabolagets Splitgrid i deras tillväxtresa.
– Jag tror att Splitgrid har alla möjligheter att bli en självklar del i den framtida butiken, säger Per Holknekt i en kommentar.

Splitgrids betalsystem ger butiker och leverantörer möjlighet till ökad omsättning och förbättrad lönsamhet genom att säkerställa betalningsflödet. Med produkten fördelas kassamedlen från försäljning per automatik till leverantörerna direkt vid försäljning i butiken.
Nu ska Per Holknekts stora erfarenheter inom retailbranschen ge värdefull input till bolaget. Det var Inkuberas affärscoach Fredrik Forsberg som fick Per Holknekt intresserad.
– Och det var väldigt givande att diskutera vår produkt med Per. Vid vårt första möte pratade vi bland annat om vikten av rätt packetering och att inte ha för blygsamma målsättningar, säger Göran Eriksson, VD på Splitgrid.

Efter tillväxtresor med modevarumärken som Svea och internationellt framgångsrika Odd Molly är Per Holknekt idag främst konsult för varumärkens marknadsutveckling.
– Nu ska vi fundera över hur vi ska kunna ta samarbetet vidare, säger Göran Eriksson,

Företaget Splitgrid nominerades tidigare i år för Årets Innovation i Örebro län.

torsdag 19 maj

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.