Nyheter

Örebro universitet säkerställer B-Engageds modell

Martin Lind, Örebro universitet och Viktoria Lindqvist, B-Engaged. Foto: Jesper Eriksson.

B-Engageds affärsidé bygger på medarbetarundersökningar som med hjälpav AI automatiskt omvandlas till konkreta åtgärdsförslag för att öka engagemanget i kundernas organisationer. Genom Inkubera och programmet Swedish Scaleups kunde B-Engaged få hjälp av Örebro universitet att säkerställa att deras metod är pålitlig och grundad i aktuell forskning.
– Vi har fått en jättebra kontakt med Martin Lind som är lektor vid Örebro universitet, säger en av B-Engageds delägare, Viktoria Lindqvist. Det är viktigt för oss att kunna visa att vår modell håller hela vägen.

Swedish Scaleups är ett samverkansprojekt där Inkubera och nio andra företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och öka sin omsättning. För B-Engaged är deras modells trovärdighet A och O. Swedish Scalups hjälpte företaget genom att göra en upphandling som Örebro universitetet tog hem. För lektor Martin Lind blev det en möjlighet att möta företagare som arbetar praktiskt med ett område som han forskar i.
–Jag tycker att själva gränssnittet och idén som B-Engaged jobbar med är extremt spännande. För mig var det helt nytt att man kunde jobba på det här sättet. Att genomföra externa uppdrag som det här ger också ger en annan dimension till den forskning jag bedriver dagligdags.

Christian Ståhlberg, projektledare för Swedish Scalups på Inkubera, hoppas att kunna koppla ihop fler företag med företag och universitet.
– En ökad kontaktyta mellan företag och akademisk forskning är ett av målen för projektet. Exemplet med
B-Engaged och Örebro universitet är ett jättebra exempel på hur vill jobba.

B-Engageds modell har blivit genomlyst av forskare tidigare. Men utvecklingen går fort och det gäller att företaget hänger med i den. Tack vare samarbetet kan de uppdatera sin lösning med de senaste rönen inom agilt ledarskap och inkludering, två starka trender just nu.
– Det betyder jättemycket. Dels ger det oss mycket kunskap och tyngd i vårt affärskoncept, dels ökar det vår konkurrenskraft. Det är inte många aktörer som kan visa att man har din grund i forskningen som vi bygger upp steg för steg.

Genom Inkubera och Swedish Scaleups har B-Engaged även fått hjälp att höja nivån på sin digitala marknadsföring.
– Med hjälp av en upphandlad digital reklambyrå har vi optimerat vår digitala närvaro. Vi har bland annat fått hjälp med att analysera vårt Google Ads-konto och våra annonser för att generera fler konverteringar. Vi ser redan skillnad – så hjälpen vi fick var mycket värdefull för oss.

B-Engaged som drog igång vid årsskiftet har haft en snabb utveckling.
– Vi har redan ett 10-tal kunder, varav flera statliga verk och bolag med över 1 miljard i omsättning. Vårt mål är att finnas på en internationell marknad inom ett par år.

fredag 4 oktober

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.