Örebro universitet säkerställer B-Engageds modell

Martin Lind, Örebro universitet och Viktoria Lindqvist, B-Engaged. Foto: Jesper Eriksson.

B-Engageds affärsidé bygger på medarbetarundersökningar som med hjälpav AI automatiskt omvandlas till konkreta åtgärdsförslag för att öka engagemanget i kundernas organisationer. Genom Inkubera och programmet Swedish Scaleups kunde B-Engaged få hjälp av Örebro universitet att säkerställa att deras metod är pålitlig och grundad i aktuell forskning.
– Vi har fått en jättebra kontakt med Martin Lind som är lektor vid Örebro universitet, säger en av B-Engageds delägare, Viktoria Lindqvist. Det är viktigt för oss att kunna visa att vår modell håller hela vägen.

Swedish Scaleups är ett samverkansprojekt där Inkubera och nio andra företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och öka sin omsättning. För B-Engaged är deras modells trovärdighet A och O. Swedish Scalups hjälpte företaget genom att göra en upphandling som Örebro universitetet tog hem. För lektor Martin Lind blev det en möjlighet att möta företagare som arbetar praktiskt med ett område som han forskar i.
–Jag tycker att själva gränssnittet och idén som B-Engaged jobbar med är extremt spännande. För mig var det helt nytt att man kunde jobba på det här sättet. Att genomföra externa uppdrag som det här ger också ger en annan dimension till den forskning jag bedriver dagligdags.

Christian Ståhlberg, projektledare för Swedish Scalups på Inkubera, hoppas att kunna koppla ihop fler företag med företag och universitet.
– En ökad kontaktyta mellan företag och akademisk forskning är ett av målen för projektet. Exemplet med
B-Engaged och Örebro universitet är ett jättebra exempel på hur vill jobba.

B-Engageds modell har blivit genomlyst av forskare tidigare. Men utvecklingen går fort och det gäller att företaget hänger med i den. Tack vare samarbetet kan de uppdatera sin lösning med de senaste rönen inom agilt ledarskap och inkludering, två starka trender just nu.
– Det betyder jättemycket. Dels ger det oss mycket kunskap och tyngd i vårt affärskoncept, dels ökar det vår konkurrenskraft. Det är inte många aktörer som kan visa att man har din grund i forskningen som vi bygger upp steg för steg.

Genom Inkubera och Swedish Scaleups har B-Engaged även fått hjälp att höja nivån på sin digitala marknadsföring.
– Med hjälp av en upphandlad digital reklambyrå har vi optimerat vår digitala närvaro. Vi har bland annat fått hjälp med att analysera vårt Google Ads-konto och våra annonser för att generera fler konverteringar. Vi ser redan skillnad – så hjälpen vi fick var mycket värdefull för oss.

B-Engaged som drog igång vid årsskiftet har haft en snabb utveckling.
– Vi har redan ett 10-tal kunder, varav flera statliga verk och bolag med över 1 miljard i omsättning. Vårt mål är att finnas på en internationell marknad inom ett par år.

fredag 4 oktober