Nyheter

Örebro universitet säkerställer B-Engageds modell

Martin Lind, Örebro universitet och Viktoria Lindqvist, B-Engaged. Foto: Jesper Eriksson.

B-Engageds affärsidé bygger på medarbetarundersökningar som med hjälpav AI automatiskt omvandlas till konkreta åtgärdsförslag för att öka engagemanget i kundernas organisationer. Genom Inkubera och programmet Swedish Scaleups kunde B-Engaged få hjälp av Örebro universitet att säkerställa att deras metod är pålitlig och grundad i aktuell forskning.
– Vi har fått en jättebra kontakt med Martin Lind som är lektor vid Örebro universitet, säger en av B-Engageds delägare, Viktoria Lindqvist. Det är viktigt för oss att kunna visa att vår modell håller hela vägen.

Swedish Scaleups är ett samverkansprojekt där Inkubera och nio andra företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och öka sin omsättning. För B-Engaged är deras modells trovärdighet A och O. Swedish Scalups hjälpte företaget genom att göra en upphandling som Örebro universitetet tog hem. För lektor Martin Lind blev det en möjlighet att möta företagare som arbetar praktiskt med ett område som han forskar i.
–Jag tycker att själva gränssnittet och idén som B-Engaged jobbar med är extremt spännande. För mig var det helt nytt att man kunde jobba på det här sättet. Att genomföra externa uppdrag som det här ger också ger en annan dimension till den forskning jag bedriver dagligdags.

Christian Ståhlberg, projektledare för Swedish Scalups på Inkubera, hoppas att kunna koppla ihop fler företag med företag och universitet.
– En ökad kontaktyta mellan företag och akademisk forskning är ett av målen för projektet. Exemplet med
B-Engaged och Örebro universitet är ett jättebra exempel på hur vill jobba.

B-Engageds modell har blivit genomlyst av forskare tidigare. Men utvecklingen går fort och det gäller att företaget hänger med i den. Tack vare samarbetet kan de uppdatera sin lösning med de senaste rönen inom agilt ledarskap och inkludering, två starka trender just nu.
– Det betyder jättemycket. Dels ger det oss mycket kunskap och tyngd i vårt affärskoncept, dels ökar det vår konkurrenskraft. Det är inte många aktörer som kan visa att man har din grund i forskningen som vi bygger upp steg för steg.

Genom Inkubera och Swedish Scaleups har B-Engaged även fått hjälp att höja nivån på sin digitala marknadsföring.
– Med hjälp av en upphandlad digital reklambyrå har vi optimerat vår digitala närvaro. Vi har bland annat fått hjälp med att analysera vårt Google Ads-konto och våra annonser för att generera fler konverteringar. Vi ser redan skillnad – så hjälpen vi fick var mycket värdefull för oss.

B-Engaged som drog igång vid årsskiftet har haft en snabb utveckling.
– Vi har redan ett 10-tal kunder, varav flera statliga verk och bolag med över 1 miljard i omsättning. Vårt mål är att finnas på en internationell marknad inom ett par år.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


fredag 19 augusti

Forskaren: ”JL Kemis desinfektionsmedel har bevisat bakteriedödande effekt mot multiresistenta bakterier.”

Inkubera-företagets JL Kemis produkt TT51 är inte bara ett effektivt och miljöklassat desinfektionsmedel för livsmedelsbranschen. Efter tester på Örebro universitet konstaterar docent Hazem Khalaf att det även är mycket effektivt mot e-koli och S. Aureus, den senare en multiresistent bakterie som fått högsta prioriterat av WHO. – TT51 tar död på både bakterierna, även när vid ganska hög utspädning, konstaterar Hazem Khalaf.

måndag 15 augusti

Här är årets SKAPA-finalister

Nu är 2022 års länsfinalister till SKAPA-priset – Sveriges största innovationstävling – utsedda. Tre finalister till ”stora” SKAPA-priset och tre till SKAPA-talang får 10 000 kr och har chans på ytterligare 15 000 kr om du skulle vinna länsfinalen 22 september på Örebro slott. Dessutom får vinnarna representera länet vid riksfinalen i november. – Vi är jättestolta över att nivån är så hög, säger Fredrik Stenman på Inkubera. Att välja ut de tre finalisterna i varje klass har varit ett tufft jobb för de båda jurygrupperna.

onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.