Nyheter

Samarbete öppnar nya dörrar i USA för Inkubera

Anna Ragén.

Anna Ragén, vd för Inkubera AB.

Inkubera och Svensk-amerikanska handelskammaren i New York finansierar projektet The Örebro University Scholarship under hela nästa år.  
– Det här är en mycket attraktiv kanal för våra innovativa startup-bolag att nå den amerikanska marknaden, säger Anna Ragén, vd för Inkubera AB.

Projektet är resultatet av ett nytt samarbete med Inkubera AB, Örebro universitet och Svensk-amerikanska handelskammaren i New York. Det går under namnet The Örebro University Scholarship och riktar sig till studenter vid Handelshögskolan på Örebro universitet.

Från och med januari 2019 och tolv månader framåt ska en student få arbeta på den Svensk-amerikanska handelskammaren i New York.

Inkubera ser möjlighet till fler svenska startups i USA

Inkubera AB, som är en del av Örebro universitet Holding AB, finansierar projektet tillsammans med Svensk-amerikanska handelskammaren. Tanken är att studenten bland annat ska kunna arbeta med att hjälpa svenska startup-bolag i USA, berättar Anna Ragén, som är vd för Inkubera.

– Ett av kriterierna för om en inkubator är attraktiv för företag, innovatörer och investerare är hur inkubatorns nätverk och kontakter ser ut internationellt. För att bli antagen till många av våra program finns det ett krav på att startup-bolaget har en internationell potential. Det här är en mycket attraktiv kanal för våra innovativa startup-bolag att nå den amerikanska marknaden, säger Anna Ragén.

måndag 17 september

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.