Nyheter

Nytt Inkuberabolag belönar avstängd mobil

Plockd

Med nya appen Plockd samlar studenter och lärare poäng genom att stänga av sin mobil. Poäng som sedan ger rabatter i både butiker och på olika restauranger. Nu tas idén in i Inkubera.
–Appen har redan laddats ner av flera tusen personer, säger Lisa Nilsson, prospectansvarig på Inkubera.

Med appen Plockd ska studenter och lärare på universitet bättre kunna fokusera på skola och jobb – och samtidigt samla poäng. Desto längre du låter din mobil vara avstängd, ju fler poäng samlar du ihop. Du använder sedan dina poäng för att få rabatterande priser i bland annat flera utvalda butiker.

Bakom innovationen står Örebrostudenten Adam Jafer och de två alumnerna från Örebro universitet – Göte Brunasso och Christoffer Nordström. Ett engagerat team med fullt fokus på sina användare.
–  Det här är ett team som har en stor nyfikenhet kring hur motivation och belöning påverkar vårt faktiska beteende. Samtidigt besitter de en stor teknisk kompetens. Det ska bli väldigt spännande att följa dem i Inkubera, säger Lisa Nilsson.

 

 

 

torsdag 2 februari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.