Nyheter

Nytt avtal – viktigt steg för Rapp

Rappmobil

Drygt ett år efter att forskningsbaserade Inkuberaföretaget Rapp vann Årets digitala innovation på Örebrogalan har mycket hänt. Innovationen har både blivit CE-märkt och fått en ny VD. Och nu har Rapp AB även skrivit avtal med sin första kund, Capio Läkargruppen.
– Det här avtalet visar att idén verkligen är säljbar. Capio Läkargruppen kommer att använda Rapp för att följa upp sina patienters återhämtning efter dagkirurgiska operationer, säger Anna Skogh som tillträdde som ny VD för Rapp i februari i år.

Rapp, som bygger på professor Ulrica Nilssons forskning, är ett digitalt verktyg för att följa upp nyopererade patienter. All information som samlas in via verktyget kommer till nytta för framtida förbättringar inom sjukvården, och innebär samtidigt en ökad trygghet för den enskilde patienten. En nyopererad patient följs via systemet dagligen upp genom att besvara 24 frågor om till exempel smärta, illamående och sömnsvårigheter. Dessutom har patienten möjlighet till en direktkontakt med vården.
– I Sverige handlar det här om cirka två miljoner dagkirurgiska operationer varje år, tydliggör Anna Skogh.

Efter en period av utveckling, kvalitetssäkring och omfattande arbete med det regulatoriska är fokus just nu kundbearbetning och försäljning. Och då blir avtalet med Capio Läkargruppen en viktig kvalitetsparameter.
–Så är det verkligen. Samtidigt upplever jag dagligen hur otroligt viktig den bakomliggande forskningen är som kvalitetssäkring för hela Rapp, säger Anna Skogh.

Nu väntar en intensiv avslutning på våren där bland annat kundmöten med flera olika landsting står på agendan. Här är en utmaning att få med alla delar av organisationen.
–Det gäller ju att såväl ledning, IT och vårdavdelningen är med på tåget och förstår värdet av RAPP. Men vi har hittills fått väldigt positiva signaler när vi träffat kunder, säger Anna Skogh.

Rapp står för Recovery Assessment by Phone Points

 

 

tisdag 13 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.