Nyheter

Ny mötesplats i Grythyttan tar hela livsmedelskedjan mot framtiden

I Grythyttan startar Inkubera tillsammans med Region Örebro län en mötesplats för hela livsmedelskedjan – från att maten produceras till att den tagit sig hela vägen till våra tallrikar. I Grythyttan Innovation & Start-up Hub kortar vi vägen från idé till marknadsinnovation, utvecklar innovationer, och samordnar forskning och företagsamhet.

Grythyttan Innovation & Start-up Hub riktar sig till studenter, idébärare, nyföretagare samt redan etablerade företag som vill  sina innovationer inom livsmedelskedjan. Utvecklingen ska ske i samverkan med tvärvetenskapliga resurser och kompetenser på Örebro universitet och Restaurang- och hotellhögskolans Sense Lab.

– Utöver att samla länets samlade kompetens inom  rådgivning och idéutveckling för nya företag i branschen, kommer vi även erbjuda aktiviteter som hackatorns, workshops och seminarier för att inspirera till nyföretagande och innovationer, säger Martin Sjöberg, projektledare på Inkubera. Vi gör det möjligt att  sitta här och arbeta, boka möteslokaler och få stöd på plats för att utveckla sin idé. Tillsammans skapar vi en kreativ miljö.

Satsningen har såväl en regional som en nationell prägel.
– Vi vänder oss också till startupföretag i hela Sverige som vill  delta i aktiviteter och samverkan med Örebro universitet och Restaurang- och hotellhögskolan. I vårt nationella projekt, Foodinova, skapar vi en spetsexpertis för hela Sverige.

Samarbete är nyckel för att skapa innovationer, menar Martin.
​- Det viktiga i satsningen är att korsbefrukta alla de idéer, den forskning och de innovationer som sker och sedan koppla ihop den med det som sker på marknaden. Tillsammans kan utveckla länet och livsmedelskedjan utifrån ny krav på hållbarhet, avslutar Martin.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.