Nyheter

Ny mötesplats i Grythyttan tar hela livsmedelskedjan mot framtiden

I Grythyttan startar Inkubera tillsammans med Region Örebro län en mötesplats för hela livsmedelskedjan – från att maten produceras till att den tagit sig hela vägen till våra tallrikar. I Grythyttan Innovation & Start-up Hub kortar vi vägen från idé till marknadsinnovation, utvecklar innovationer, och samordnar forskning och företagsamhet.

Grythyttan Innovation & Start-up Hub riktar sig till studenter, idébärare, nyföretagare samt redan etablerade företag som vill  sina innovationer inom livsmedelskedjan. Utvecklingen ska ske i samverkan med tvärvetenskapliga resurser och kompetenser på Örebro universitet och Restaurang- och hotellhögskolans Sense Lab.

– Utöver att samla länets samlade kompetens inom  rådgivning och idéutveckling för nya företag i branschen, kommer vi även erbjuda aktiviteter som hackatorns, workshops och seminarier för att inspirera till nyföretagande och innovationer, säger Martin Sjöberg, projektledare på Inkubera. Vi gör det möjligt att  sitta här och arbeta, boka möteslokaler och få stöd på plats för att utveckla sin idé. Tillsammans skapar vi en kreativ miljö.

Satsningen har såväl en regional som en nationell prägel.
– Vi vänder oss också till startupföretag i hela Sverige som vill  delta i aktiviteter och samverkan med Örebro universitet och Restaurang- och hotellhögskolan. I vårt nationella projekt, Foodinova, skapar vi en spetsexpertis för hela Sverige.

Samarbete är nyckel för att skapa innovationer, menar Martin.
​- Det viktiga i satsningen är att korsbefrukta alla de idéer, den forskning och de innovationer som sker och sedan koppla ihop den med det som sker på marknaden. Tillsammans kan utveckla länet och livsmedelskedjan utifrån ny krav på hållbarhet, avslutar Martin.

 

 

måndag 3 september

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.