Nyheter

Ny mötesplats i Grythyttan tar hela livsmedelskedjan mot framtiden

I Grythyttan startar Inkubera tillsammans med Region Örebro län en mötesplats för hela livsmedelskedjan – från att maten produceras till att den tagit sig hela vägen till våra tallrikar. I Grythyttan Innovation & Start-up Hub kortar vi vägen från idé till marknadsinnovation, utvecklar innovationer, och samordnar forskning och företagsamhet.

Grythyttan Innovation & Start-up Hub riktar sig till studenter, idébärare, nyföretagare samt redan etablerade företag som vill  sina innovationer inom livsmedelskedjan. Utvecklingen ska ske i samverkan med tvärvetenskapliga resurser och kompetenser på Örebro universitet och Restaurang- och hotellhögskolans Sense Lab.

– Utöver att samla länets samlade kompetens inom  rådgivning och idéutveckling för nya företag i branschen, kommer vi även erbjuda aktiviteter som hackatorns, workshops och seminarier för att inspirera till nyföretagande och innovationer, säger Martin Sjöberg, projektledare på Inkubera. Vi gör det möjligt att  sitta här och arbeta, boka möteslokaler och få stöd på plats för att utveckla sin idé. Tillsammans skapar vi en kreativ miljö.

Satsningen har såväl en regional som en nationell prägel.
– Vi vänder oss också till startupföretag i hela Sverige som vill  delta i aktiviteter och samverkan med Örebro universitet och Restaurang- och hotellhögskolan. I vårt nationella projekt, Foodinova, skapar vi en spetsexpertis för hela Sverige.

Samarbete är nyckel för att skapa innovationer, menar Martin.
​- Det viktiga i satsningen är att korsbefrukta alla de idéer, den forskning och de innovationer som sker och sedan koppla ihop den med det som sker på marknaden. Tillsammans kan utveckla länet och livsmedelskedjan utifrån ny krav på hållbarhet, avslutar Martin.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 27 november

Jolivo – en smart resekompis i fickan

En av de första sakerna Oscar Nilsson berättade när jag träffade honom på Java i centrala Örebro, är att han och Jolivo vill skaka om resebranschen. – Vi vill rädda våra framtida kunder från de värsta turistfällorna när de är ute och reser. Med hjälp av den AI-lösning som vi vill skapa, vill vi lära känna kunderna så väl att vi kan ge skräddarsydda tips. Vi har ett starkt team som känner resebranschen väl. Där finns stora utmaningar som vi vill adressera med Jolivo.

måndag 20 november

Fibes – möbeltapetserarnas bästa kompis

Erika Orvendal känner tapetserarbranschen från insidan – hon har själv drivit en egen verkstad i flera år. Hon har upplevt glädjen i att ge slitna möbler nytt liv, men också frustrationen över att tidsödande administration äter upp lönsamheten. – Hela tanken med Fibes är göra det lättare för tapetserare att leva på sin verksamhet. Exempelvis får de tillgång till en gratislösning som spar dagar av administrativt arbete varje gång leverantörerna justerar sina priser.

måndag 6 november

Europas största tillverkare av flipperspel finns i Örebro

I en anonym lokal i Bettorps Industriområde strax norr om Örebro, döljer sig en väl bevarade hemlighet. Pinball Brothers startade för tre år sedan och är idag Europas största tillverkare av flipperspel. Via avtal med såväl Disney som rockgruppen Queen, har man etablerat sig som något av en nytänkare i en konservativ bransch. – Flipperspelsvärlden är begränsad, men ändå större än man kanske kan tro – inte minst i USA, säger vd Daniel Janson. Som ett ungt europeiskt företag sticker vi ut på flera sätt.

måndag 30 oktober

HerCycle skapar individuella hälsoprogram i harmoni med kvinnors menscykler

Menstruation påverkar halva jordens befolkning. Ändå återstår mycket forskning och kunskap om hur menscykeln påverkar kvinnors hälsa och välbefinnande. Genom den app som Ida Stjernström och Ghia Yuson utvecklar, kommer kvinnor att få ökad kunskap och hjälp att anpassa sin kost och träning så det sker i samklang med menscykelns olika stadier. – Upp till 90 % av alla kvinnor upplever fysiska och/eller psykiska symptom under sin mens, säger Ida. Samtidigt är det över 40 % av dessa som inte svarar på de behandlingar som finns. Vårt syfte är att stärka kvinnor under hela deras menstruationscykel så att deras välmående förbättras.