Nyheter

Notyfile – det dominerande säljverktyget inom telekombranschen

Joakim Malmgren, Notyfile

Örebroföretaget Notyfile har sedan starten 2017 blivit tydlig marknadsledare inom säljverktyg för telekombranschen. Men egentligen är Notyfile mer än ett säljverktyg. Notyfile hjälper säljare att få kontroll genom hela säljcykeln – från den första kundbearbetning till dess att avtal går ut och ska förnyas.
– Jag studerade det som fanns på marknaden, men hittade inget system riktigt höll måttet, säger företagets grundare Joakim Malmgren. Jag vågar påstå att vi nu har det enklaste och bästa systemet för alla säljorganisationer som skriver avtal med sina kunder.

Joakim har tidigare bland annat jobbat med försäljning av telefonabonnemang till företag. En lärdom från branschen var att mycket energi lades på att få in kunder, men att många dessvärre missade att höra av sig till kunderna i tid när avtalen behövde förnyas.
– Generellt har säljare tyvärr dålig koll på de avtal de tecknat med kunderna, säger han. Det gör att de förlorar många kunder helt i onödan.

De fem säljverktyg, eller CRM-system som de också kallas, som Joakim gick igenom innan starten, hade alla sina brister och förtjänster. Joakim plockade det bästa från varje system och skapade ett system så som han själv skulle vilja ha det. Dessutom lade han till funktionen som gör att säljare får järnkoll på när avtalet med respektive kund bör förnyas, samt en funktion för enkel avtalssignering.
– Notyfile är nischat mot försäljning som leder till att ett avtal skrivs mellan säljare och köpare. Det är här vi har våra tydligaste fördelar jämfört med andra system.

När Joakim startade Notyfile 2017 var hans främsta fokus att utveckla programvaran. Men så snart den var på plats, var intresset från telekombranschen mycket stort. Idag är marknadsandelen nära 80 % och rikstäckande kedjor som Dialect och Ringup är kunder. Den höga marknadsandelen gör förstås att tillväxtmöjligheterna i nischen är starkt begränsade.
– Jag kom snabbt till ett vägskäl. Jag ville växa, men visste inte hur. Det var då jag kontaktade Inkubera.

Sedan i april har Notyfile varit ett Inkubera-bolag med en egen affärscoach.
– Jag är supernöjd med Inkubera och med min affärscoach, Sara Lemke. Tillsammans har vi skapat en strategi för vägen framåt. Den innebär såväl att växa inom närliggande branscher så som IT och copy/print samt en exportsatsning. De senaste sex månaderna har vi mer än fördubblat vår försäljning. Just nu håller vi på att bygga en säljorganisation för att skapa förutsättningarna för en fortsatt snabb och långsiktig tillväxt.

tisdag 27 augusti

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.