Nyheter

Nobeli – ny partner till Inkubera

När Inkubera fortsätter att vässa sitt erbjudande är partnerföretagen en viktig del. Senast i raden att ingå partnersavtal med Inkubera är Karlskogaföretaget Nobeli.
– Många av Inkuberas bolag har behov av rådgivning inom immateriella rättigheter. Då vi har stor kompetens inom såväl patent – och varumärkesfrågor som designskydd och avtalsfrågor inom immaterialrätt känns det här samarbetet väldigt bra, säger Fredrik Olsson, Avdelningschef för patent och varumärken på Nobeli.

Nobeli har under en längre tid samarbetat med Inkubera och ser nu partneravtal som ett naturligt nästa steg.
– För oss är det här en bra möjlighet att hjälpa innovationsdrivna tillväxtföretag. Samarbetet är också stimulerande och utvecklande för våra medarbetare – då tjänstebehovet skiljer sig en del från våra befintliga kunder, menar Fredrik Olsson.

Inkuberas VD Mikael Melitshenko är också nöjd över samarbetet. Partnerföretagen är viktiga för att kunna erbjuda Inkubera-bolagen bästa tänkbara förutsättningar.
– Vi har saknat en partner inom just detta område. Med Nobeli stärker vi nu upp vår verktygslåda ytterligare.

 Sedan tidigare har Inkubera liknande partneravavtal med Advokatfirman Lindahl, EY, Hothouse Studios och SÄKRA.

torsdag 21 januari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.