Nyheter

New York nästa för Deligate och BeeScanning

Adam Vikström, vd på Deligate

Den 11 november sätter sig två av våra bolag – Deligate och BeeScanning – på planet för att delta i hållbarhetskonferensen Sustainology Summit i New York. Konferensen arrangeras av Svensk-Amerikanska Handelskammaren och sammanför några av New Yorks och Sveriges hetaste entreprenörer, beslutsfattare och företag inom området mat och hållbarhet.

Bland talarna på konferensen märks bland andra Sveriges ambassadör Olof Skoog, Elizabeth Balkan, som ansvarar för att komma till rätta med New Yorks samlade matavfall samt den aktuella Tv-kocken, Paul Svensson. Det kommer också att genomföras en lång rad workshops.

Deligate har utvecklat ett system som hjälper butiker att hålla koll på datummärkningen av sina produkter. Deligates kunder har lyckats minska svinnet av sina färskvaror med upp till 30 %.
– Att få delta på Sustainology Summit är helt spot on för oss eftersom konferensen handlar helt och hållet om livsmedelsbranschen, säger Adam Vikström, vd på Deligate. Jag hoppas kunna knyta nya kontakter och är nyfiken på vad som är allra hetast just nu inom mat och hållbarhet  i ”The Big Apple”.

BeeScanning har en unik lösning – en mobilapp kopplad till en databas med AI-teknologi som hjälper biodlare att  upptäcka den fruktade varroaparasiten och andra angrepp på sina bin i tid.  Grundaren Björn Lagerman har stora förhoppningar på konferensen:
– För oss är det en fantastisk möjlighet att få presentera vår lösning för att rädda världens hotade bisamhällen. Jag hoppas dessutom få värdefull input om vad som är på gång inom AI-området. Bland annat kommer professor Serge Belongie, som är en våra rådgivare och en av världens främsta inom AI-forskningen, att besöka konferensen.

Fredrik Stenman på Inkubera reser med de båda bolagen och kommer också att leda en workshop på konferensen.
– Det blir en jättespännande resa till New York. Båda företagen kommer att vara exempel i den workshop jag skall leda. Förutom att det blir en fantastisk chans för bolagen att presentera sig för den amerikanska marknaden, hoppas jag att workshopen även kommer att ge idéer som kan bidra till deras utveckling.

Konferensen är ett resultat av samarbetet mellan Örebro universitet och Cornell University i New York, men det är Svensk-Amerikanska Handelskammaren som är arrangör. Även Inkubera har ett långsiktigt samarbete Svensk-Amerikanska Handelskammaren.
– Under nästa år kommer universitetet och vi ha en student på plats på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York. Det innebär en möjlighet för  våra bolag att göra marknadsstudier eller hitta nya affärskontakter i USA, säger Fredrik Stenman.

fredag 9 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.