Nyheter

Möt finalisterna i Skapa-talang

Detta är årets finalister i SKAPA-talang i Örebro län. Skapa talang vänder sig till de personer som är högst 30 år. (Finalisterna redovisas utan inbördes ordning.)


ProPractize
Anton Moström och Viktor Williamsson på ProPractize har utvecklat en app som hjälper engagerade golfare att träna som ett proffs.

Anton och Viktor förklarar idén bakom ProPractize.

Nära & Naturligt
Mattias Djurstedt på Nära & Naturligt har utvecklat en metod att odla fisk på ett hållbart sätt. Att producera proteinrik mat utan negativ miljöpåverkan är en stor utmaning.

Mattias har stora planer för Nära & Naturligt.

Lyllos Enterainment
Oskar Isaksson på Lyllos Entertainment har utvecklat en streamingtjänst som gör det lättare för personer med funktionsnedsättning att ta del av film och tv-serier.

Med Lyllos Entertainment vill Oskar göra skillnad för dem med funktionsnedsättning.

Länsvinnarna av Skapa priset och Skapa talang meddelas 14 september på Örebro slott.

torsdag 2 september

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.