Nyheter

Moon Smart Focus gör hållbarhet till en konkurrensfördel

Moon Smart Focus grundare, Miko Lazic och vd:n Mathias Farnebo vid årets Örebrogala där de vann priset ”Årets innovation”.

Inkubera-bolaget Moon Smart Focus har världsunik teknik med sikte på Hollywood. Företagets smarta fokussystem kan hjälpa filmbranschen att arbeta mer effektivt genom att omtagningar på grund av oönskad oskärpa i det närmaste kan elimineras.
– Att göra en strategi för hållbarhet handlar inte om att kunna sätta en bock i en ruta och sedan gå vidare som att ingenting hade hänt, säger vd:n Mathias Farnebo. För oss handlar det om att skapa konkurrensfördelar och att göra affärer med hållbarhet som bas.

Inom Swedish Scaleups samverkar Inkubera och nio andra företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige för att stötta företag i sin tillväxtsatsning. Ett av spåren inom Swedish Scaleups är att hjälpa bolagen att bygga strategier för hållbarhet. Christian Ståhlberg är projektledare på Inkubera.
– Det handlar inte om att putsa upp en snygg yta. Men för de bolag som bygger en affärsmodell där hållbarhet blir ett mervärde för kunderna, finns stora möjligheter, säger han.

Moon Smart Focus fick hjälp att ta fram strategin via ett antal workshops där bolaget belystes med utgångspunkt från en serie trender och utmaningar i världen. Strategin beskriver på vilket sätt bolaget kan bidra till en mer hållbar värld på ett sätt som kunder är intresserade av att betala för.
– Det handlar om mycket mer än bara miljön, säger Mathias. Andra områden är exempelvis även arbetsmiljö och ekonomi. Allra bäst blir det om vi kan bygga ett erbjudande som skapar bättre hållbarhet och ökad lönsamhet. Då skapas att ett integrerat och naturligt driv kring de här frågorna som blir hållbart i sig.

Filmbranschen har stora utmaningar inom hållbarhet. Världens alla filminspelningar lämnar ett stort fotavtryck. Det är ofta 30–100 människor inblandade, mycket utrustning, resor med flyg som sammantaget gör stor inverkan på samhälle och miljö. I genomsnitt produceras endast 4,5 minuter film på en arbetsdag.
– Moon Smart Focus kan användas till att öka effektiviteten avsevärt genom att minska antalet omtagningar, minska övertid, bemanning och tid för förberedelse, säger Mathias. På så sätt kan vår teknik användas av filmbranschen för att nå sina hållbarhetsmål, samtidigt som man frigör resurser för bättre storytelling och skådespeleri. Det är värt att betala för.

tisdag 22 oktober

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.