Nyheter

Minska svinnet och säkra kvalitén med Deligate

gruppbild

Företaget Deligates tjänst hjälper butiker att spara tid, minska sitt svinn och säkra kvalitén. Sedan några veckor tillbaka är man nytt Inkuberabolag.
– Deligates kundlösning kommer att kunna göra underverk. Det ska bli oerhört spännande att följa utvecklingen av den här tjänsten, säger Erik Eskils, butikschef på Maxi ICA Stormarknad Universitetet.

Deligate erbjuder en applikation som förenklar arbetet i butikens delikatessdisk. Tjänsten ger bland annat butiken en tydlig överblick över sitt sortiment och sina rutiner, samtidigt som man håller koll på datummärkning och varnar när en vara är på väg att gå ut.

Erik Eskils menar att livsmedelshandeln under ett antal år arbetat med att förbättra egenkontrollen av livsmedel. Men arbetet är omfattande och arbetsamt.
– Där kan det digitala stödet hjälpa oss göra stora förbättringar. Och framförallt vid de manuella punkterna som ost, delikatess och fisk.

 Inkuberas prospekt-ansvarige Lisa Nilsson Yalcin såg direkt stor potential i Deligate.
– Först och främst har de en innovativ idé för sin bransch, men jag upplevde också ett väldigt dedikerat team. Det fanns dessutom erfarenhet från branschen samtidigt som man har den tekniska kompetensen inhouse.

Inkuberas nya affärscoach Tomas Jenneborn blir nu den som kommer att arbeta tillsammans med Deligate för att skapa rätt förutsättningar för tillväxt.

torsdag 16 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.