Nyheter

Minab är nytt Inkuberabolag

Minab

Innovationen Nordicmultilift minskar skaderisken för maskinförare samtidigt som det bidrar till stora kostnadsbesparingar. Strax innan sommaren blev företaget Minab, som står bakom innovationen, nytt Inkubera-bolag.

– Jag fick idén 2010 när jag var ensam hjullastchaufför på ett jobb där det blev många vändor med material. Jag började fundera på om det skulle gå att minska detta, säger innovatören Erik Svensson.

Nordicmultilift är ett slags fäste som låser gafflar mot skärstålets bakre kant på skopan. Det finns ingen elektronik eller hydraulik, utan istället har man utvecklat en konstruktion med fjädrar som möjliggör att man kan köra två saker samtidigt. Du kan exempelvis hämta grus i skopan och sedan lasta på rör på gafflarna utan att behöva åka och byta mellan arbetsmomenten.
– Jag ser stor potential i innovationen, säger Inkuberacoachen Mattias Kronberg. Fästet innebär stora besparingar vad det gäller såväl arbetstid och maskintid som bränsleförbrukning.

Du läser mer om företaget Minab i senaste numret av Marknad Örebro. 

torsdag 25 augusti

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.