Nyheter

MazeRate – en dröm slår in

En junimorgon 2016 vaknar Saleh Sulefani ur en dröm. Han tittar på klockan – 05:14. Drömmen handlar om en ny digital plattform och är detaljerad ner till logaritmnivå. Saleh läser in drömmen med sin mobils inspelningsfunktion och somnar om. Idag är drömmen verklighet. Sedan 25 februari i år har ”MazeRate” fått 12 000 användare och växer snabbt.

Man kan ifrågasätta behovet av ännu ett socialt medium. Men enligt Saleh Sulefani är MazeRate just precis det världen behöver.
– Facebook, Instagram, LinkedIn och alla andra sociala medier handlar till stora delar om att boosta sig själv. MazeRate är precis tvärt om. Grunden är att ge andra betyg på deras positiva egenskaper. Skulle man själv få svaga omdömen, ger det ett incitament att faktiskt försöka bli en bättre människa. Jag tror ärligt att MazeRate faktiskt kan hjälpa till och skapa en bättre värld.

Många av oss får då och då en idé vi som vi tycker är briljant. Oftast stannar det där– vid själva idén. Sedan fortsätter vi våra liv som om ingenting hade hänt. För Saleh var det annorlunda.
– MazeRate känns som en gåva, något jag måste förvalta och göra något bra av.

Två veckor efter inspelningen den där tidiga junimorgonen, lyssnar Saleh och gillar vad han hör. Uppmuntrad av personer i sin närhet, berättar han sedan om sin idé steg för steg på LinkedIn.  ”Om Facebook och Instagram inte fanns skulle du investera i dem? Förmodligen inte. Men nu finns båda två och nu kommer något som är bättre. Är du intresserad?”. Inlägget fick 100 000 visningar. Nästa inlägg blev: ”You can do what Instagram and Facebook can’t do. Build your brand” samt MazeRates logotyp. I samma veva fick Saleh för sig att han skulle varumärkesregistrera ”Build your brand” något som han – mot alla odds – lyckades med.

En annan stor uppmuntran var att tre framstående matematiker bekräfta att hans drömda logaritm faktiskt fungerade. Alla X och Y stämde med perfekt precision.
– Du kan omöjligt ha kommit på detta, sa de till mig. Det hade de säkert rätt i. Ändå fanns allt i min dröm.

MazeRate finns nu att ladda ner gratis från Appstore. Antalet användare ökar snabbt. Sedan februari i år är de nu 12 000 personer. Inom kort lanseras en rad förbättringar i MazeRate, vilket Saleh tror kommer få tillväxten att accelerera ytterligare.

Kontakten med Inkubera startade via en rekommendation från Nyföretagarcentrum. Genom Inkubera har Saleh fått personlig coachning av både Lisa Nilsson och Tony Cornelius samt tillgång till en studio i Inkuberas lokaler.
– Kontakten med Inkubera har betytt jättemycket, för både mig och för MazeRate, menar Saleh. Via mina coacher har jag lärt mig mycket om hur jag kan bygga bolaget, hur jag skall presentera MazeRate och hur jag kan utveckla min affärsmodell.

Den uppdaterade versionen av MazeRate som kommer inom kort är bara början på en lång resa, säger Saleh.
– Om MazeRate fortsätter att växa kommer de personliga profilerna att bli mycket trovärdiga och kunna ge fantastisk vägledning vid rekryteringar, vem vi vågar att göra affärer med och en massa annat. Med hjälp av MazeRate kommer våra användare att kunna bygga sin egna varumärken på riktigt. Inte baserat på deras egna utsagor om sig själva – utan hur de faktiskt är som människor.

Det låter onekligen som en dröm.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 22 november

Vi söker ny programansvarig

Har du varit med om minst en tillväxtresa, är bra på affärsutveckling och älskar att hjälpa människor att lyckas? Då kan du bli en del av vårt team. Vi söker en ansvarig för vårt Prepare-program. Senast 4 december behöver vi din ansökan.

måndag 21 november

Apoteagrundare investerar i landbaserad odling av fick och räkor

Mattias Djurstedt deltog 2020 i Inkuberas prepare-program med sin satsning på hållbar och landbaserad odling av fisk och räkor. Nu får han med sig en verklig tungviktare på resan. Pär Svärdson, som grundat både Apotea och Adlibris, har beslutat att investera 3 mkr i företaget. – Det här är ett bra första steg mot våra stora visioner. säger Mattias Djurstedt. Vårt mål är att 20 procent av fisk- och räkproduktionen i världen ska ske med vår teknik till 2050, som idag är vd för sitt bolag Cresponix.

måndag 7 november

Amet Drive gör det enklare att samåka

Allt började som ett UF-projekt på Degerforsgymnasiet. Idag har Amet Drive, det vill säga Amelia Losander och Isra Albeatar, 400 användare och en dröm om att förändra våra resvanor. Med appen Amet Drive sammanför de den som har ledig plats i bilen med den som vill göra en billig och hållbar resa.

fredag 4 november

Sparbanksstiftelsen Nyas innovationslån hjälper Inkubera-företagen att växa

Sedan några år tillbaka har Inkubera ett samarbete med Sparbankstiftelsen Nya. Samarbetet innebär att stiftelsen finansierar utveckling i utvalda Inkubera-bolag via förmånliga innovationslån. Första omgången företag har redan betalat tillbaka sina lån, vilket gör att pengarna kan gå vidare och göra nytta hos andra företag. – Med innovationslånen vill vi hjälpa bolag i tidiga skeden att utvecklas säger Peter Almroth, vd på Sparbanksstiftelsen Nya.