Nyheter

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Mattias Djurstedt på pilotprojekt i Indonesien samt hemma i Örebro.

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. De första pilotanläggningar för verifiering finns redan i Vietnam, Indonesien och Sverige. Nu arbetar bolaget med kapitalanskaffning för en fullskalig anläggning i Örebro.

– Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

Mattias Djurstedt är bara 23 år men har redan hunnit med att ta naturvetenskaplig kandidatexamen, startat ett företag med två tungviktare inom området och arbetat med pilotodlingar i Sydostasien och Sverige. Kanske var det uppväxten på en bondgård i Småland som gav honom intresset för matproduktion. När han senare i livet skulle avsluta sina studier med en naturvetenskaplig kandidatuppsats, fastnade han för ämnet ekologisk och hållbar fiskodling. Tidigt fick han kontakt med Anders Kiessling, den kanske mest tongivande forskaren inom området samt brasilianaren Sergio Zimmermann, en fiskodlingskonsult med världsrykte.
– Givetvis är det otroligt hedrande att få arbeta med två sådana världsprofiler, säger Mattias. Men jag kunde trots allt bidra med visioner, drivkraft och förmågan att utveckla idéerna till något kommersiellt gångbart.

Fiskodling är den snabbast växande metoden att producera livsmedel och anses allmänt ha potential att ge ett stort bidrag för att motverka undernäringen i världen. Men fiskodlingen är också förknippat med en rad problem. Det foder som ges till fiskarna innehåller stora delar animaliskt protein som i princip skulle kunna ätas direkt av människan. Det går också åt mycket vatten och läckage av gödningsämnen är vanligt. Dessutom leder ofta kombinationen av fiskarter och odlingstekniker till dålig hälsa hos fiskarna.

Nära & Naturligt har utvecklat en ny fiskodlingsmetod där man kommit tillrätta med de flesta problemen. Exempelvis kommer fodret från en naturlig källa av mikroorganismer och allt vatten samt rest- och gödningsämnen återanvänds. Den fisk som Mattias odlar – Tilapia – är en populär matfisk som smak- och konsistensmässigt påminner om torsk och gös. Dessutom rekommenderas den av organisationen Word Fish för sin tålighet och goda tillväxt.
– Jag ser enorm potential både i Sverige och internationellt.  Vår satsning ligger också helt i linje regeringens målsättning att 60 % av alla offentliga måltider skall vara ekologisk senast 2030. Vi kommer att erbjuda såväl ekologisk som närproducerad fisk. Det är någon som nästan saknas i Sverige, trots Livsmedelsverkets rekommendation att vi ska äta sjömat 2 – 3 i veckan.

Det finns fler som tror på Mattias. Nyligen fick han i hög konkurrens med andra startups, en plats på Norrsken House i Stockholm. Det är Europas största nav för nya företag som förenar nyskapande tekniska lösningar med ambitionen att göra skillnad för en bättre värld. Faktum är att Mattias är den yngste medlemmen någonsin. För att bli vald krävs att man har potential att bli en ”Impact unicorn” det vill säga ett företag som har potential att kunna göra skillnad för en miljard människor.

– Jag är enormt glad, taggad och tacksam för den här chansen, säger Mattias. Det här är en otroligt inspirerande miljö som öppnar för stora möjligheter.

I våras deltog han i Inkuberas program Prepare för satsningar som ännu inte nått marknaden. Om ungefär ett år är planen att dra projektet med den fullskaliga anläggningen i Vivalla i utkanten av Örebro. Då kommer Mattias gärna tillbaka till Inkubera.
– Tiden i Prepare-programmet gav absolut mersmak. Jag ser fram emot en fortsatt kontakt med Inkubera när vi skall ut på marknaden och sedan växa vidare med flera anläggningar. Vårt slutgiltiga mål är att etablera tekniken i utvecklingsländer för att – i linje med Agenda 2030 – tillgodose en säker och näringsriktig mat som är producerad på ett hållbart sätt.

torsdag 18 februari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.