Maptuns digitala trimsatser erövrar världen

Historien om Maptun börjar i slutet av 90-talet med en programmerare av elektronik på VM-data som var nyfiken på hur turbomotorer egentligen fungerar. Idag finns Maptuns digitala trimsatser över hela jorden och man leder utvecklingen inom flera områden. Fredrik Bengtsson driver ett av de snabbast växande Inkubera-bolagen.

Som de flesta känner till, styrs i princip allt i dagens motorer av elektronik. Vad många däremot inte vet, är att det enda som i regel skiljer en enklare standardmotor från riktigt stark och snabb, är mjukvaran. För att kombinera önskemålen om en effektiv produktion och ett differentierat modellutbud, producerar fordonstillverkarna så få motormodeller som möjligt. De standardiserade motorerna ”stryps” med hjälp av mjukvara, innan de monteras in i de billigare fordonsmodellerna. Detta i sin tur skapar möjligheter för företag som kan förändra fordonens programvara och erbjuda sina kunder bättre prestanda genom att ta bort ”strypningen”. Det är på denna marknad som Örebroföretaget Maptun skördar sina största framgångar.

Fredriks nyfikenhet och bilintresse gjorde att han fick kontakt med Johnny Johansson, som redan drev en hobbyverksamhet där han optimerade SAAB-bilar. Tillsammans startade de företaget Maptun och gjorde snabbare och snabbare bilar som de också tävlade med. Snart började ryktet sprida sig om företaget som kunde förvandla en ordinär SAAB till en riktig sportbil.
– Det var jättekul och vi körde på rätt hårt, minns Fredrik. Vi fick snabbt ett rykte om oss att vara duktiga och både svenska och utländska kunder började höra av sig.

Fredrik har idag köpt ut Johnny och driver Maptun på egen hand. Verksamheten vilar på tre ben – bilverkstad samt digitala trimsatser till såväl SAAB-bilar som fordon inom powersport, det vill säga vattenskotrar, 4-hjulingar, snöskotrar. Dessutom har man en betydande försäljning av delar och tillbehör som gör att kundernas fordon både går snabbare och ser bättre ut. Det mesta av företagets försäljning sker via e-handel och 75 % går på export.
– Vi säljer fortfarande en hel del trimsatser till SAAB, men givetvis kommer denna del av verksamheten att minska på sikt, säger Fredrik. Däremot växer vi rejält inom powersport.

Orsaken till den snabba tillväxten är enligt Fredrik att deras huvudprodukt är överlägsen konkurrenternas. Maptun erbjuder en liten handdator som kunderna kopplar till sin motor. När datorn läst av all data i motorn, kan kunden ladda ner olika appar som både förbättrar motors prestanda eller gör det möjligt att ”nolla” motorns serviceintervall samt läsa och radera felkoder.

Bland annat genom ett samarbetsavtal med världens största återförsäljare av vattenskotrar, Riva Racing, bedömer Fredrik att man nu lagt beslag på cirka 70 % av världsmarknaden inom detta segment. Även inom 4-hjulingar och snöskotrar ser framtiden ljus ut.
– Vi har fått ett enormt gensvar från marknaden, men vi stannar inte här. Vi har flera nyheter på gång som vi tror mycket på. Vårt mål är att vi ska nå en omsättning på 100 mkr inom 4 år.

Kontakten med Inkubera inleddes för några månader sedan då Maptun kom med i programmet Spets som riktar sig till företaget inom bland annat industri och logistik. Fredrik har mycket gott att säga om den stöttning han har fått.
– Den hjälp jag har fått är fantastisk, säger Fredrik. Det är lätt att bara köra på utan att reflektera så mycket. Inkubera har hjälpt mig att lyfta blicken och tillföra kunskap inom ledarskap, affärsutveckling och annat där jag inte själv har spetskompetens. Tack vare Inkubera går jag nu en ledarskapsutbildning och får hjälp med processen att bygga nya lokaler. Vi har växt ur våra nuvarande och behöver bygga nytt för att vår tillväxt ska kunna fortsätta.

onsdag 10 april