Nyheter

Maptun trimmar affärsmodellen

Maptun är Örebroföretaget som började med att trimma SAAB-bilar, men som har utvecklats till ett världsledande bolag inom power sports, det vill säga vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar. Människor från hela världen får hjälp att öka effekten på sida fordon. Kontakten med Inkubera har gjort företaget än mer professionellt och ökat möjligheter för snabb tillväxt.
– Jag har fått hjälp att fokusera på rätt saker, säger ägaren och grundaren Fredrik Bengtsson.

Redan 2000 föddes embryot till Maptun och 2006 började Fredrik driva företaget på heltid. Till en början var fokus trimsatser till SAAB. Bolaget blev snabbt verkliga specialister, men givetvis är denna marknad nu vikande. De senaste åren har Maptun allt mer fokuserat på power sport, alltså vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar.
– Det är en spännande nisch som man kan tro är liten, men som är faktiskt ganska stor, säger Fredrik.

Kunderna köper en liten handdator, en ”Maptuner”, och kan sedan ladda ner olika appar för att exempelvis öka effekten eller minska utsläppen. Gränssnittet är inte olikt det i en vanlig smartphone.
– Vill man vill förändra motorns karaktär på ett visst sätt, är det bara att ladda ner just den appen, säger Fredrik.

Sedan 1,5 år tillbaka är Maptun ett Inkubera-företag. Tillsammans med coachen Mathias Farnebo, har man bland annat analyserat var lönsamheten och de bästa framtidsutsikterna finns. Nästa steg vara att undanröja hindren för en snabbare tillväxt – det handlar om allt från rekrytering, organisation och lokaler till att allokera resurser till just de områden som ska stå för tillväxten. Från den geografiska basen – som är och ska förbli i Örebro – är planen att det mesta av tillväxten ska ske på en internationell marknad och via innovativa digitala tjänster som gör kundernas fordon smartare och bättre.
– Inkubera har absolut hjälpt mig att ta steget tillbaka för att kunna se företagen från en annan vy, säger Fredrik. Det är lätt att fastna i detaljer. Jag har i min roll som vd fått hjälp att jobba med visionen och helheten.

Inkubera har också tagit in flera personer i nätverket runt Maptun.
– Det har varit fantastiskt. Många personer, som gjort liknande resor som den vi nu vill göra, har bidragit med mycket ny kompetens.

Företaget omsätter idag 60 mkr. Men nu laddar man alltså för en snabb expansion.
– Vårt mål är att omsätta 100 mkr om fyra år – det mesta på export – säger Fredrik.

onsdag 22 januari

Nyheter


måndag 19 april

JL KEMI – den osannolika berättelsen om det nya, effektiva och giftfria rengöringsmedel

Utan några egentliga kunskaper i kemi har Jimmy Lundström via en rad osannolika händelser lyckats utveckla ett effektivt rengöringsmedel som är baserat på cellulosa – en av naturens vanligaste beståndsdelar. Nu har det lilla Karlskoga-företaget skrivit avtal med en grossist med upparbetade marknadskontakter i såväl Sverige som Tyskland. – Vår grossist säger att de kommer att köpa allt vi kan producera, säger Jimmy, som för 4 år sedan lite på måfå började blanda ingredienser på sin garageuppfart.

tisdag 6 april

Splitgrid breddar sitt erbjudande

Splitgrid, Som var Inkubera-bolag under olika perioder 2016 – 2019, breddar nu sitt erbjudande. Från att tidigare varit fokuserade på kommissionshandel, kommer man nu även att erbjuda en fakturalösning. – Detta ger oss möjlighet att nå en betydligt större marknad, säger vd Jonas Forsman.

onsdag 31 mars

Truckzter är redo för marknaden

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin. Fredrik har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars 100 % med att lansera produkten och förverkliga visionen. – Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga ytor på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.

fredag 19 mars

Vi söker bästa idén – nominera till SKAPA-priset

SKAPA är Sveriges största innovationstävling. Nu behöver vi din hjälp för att kunna hitta kandidater till SKAPA-priset och SKAPA-talang. Vi söker personer som har utvecklat något smart och innovativt och som dessutom är eller har potential att bli riktigt framgångsrikt på marknaden. Länsvinnarna får 30 000 vardera och går vidare till den stora riksfinalen där ännu större prischeckar väntar. Läs mer och nominera en eller flera personer som du tycker skulle vara värdiga vinnare.