Nyheter

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

MadePerfects grundare, Styrbjörn Swenzén.

MadePerfects grundare, Styrbjörn Swenzén.

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens  kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet.
– Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

Entreprenören Styrbjörn Swenzén är en riktig internetpionjär. Redan 1998 drev han ett företag som testade hur kunderna uppfattade hemsidor. Sedan dess har han drivit en rad företag – de flesta med webben som gemensam nämnare.
– Jag tror att det jag lärt mig under åren kommer att vara till stor nytta i den satsning jag nu gör med MadePerfect. Enkelhet är ofta nyckeln till framgång på nätet och det är också vad MadePerfect handlar om.

Styrbjörn menar att de branscher som säljer stödtjänster och lågintresseprodukter inte fungerar optimalt. Eftersom kunderna inte vet vilka krav de ska ställa, upplever de ofta att de får en leverans som inte motsvarar förväntningarna. Leverantörerna å sin sida, tvingas lägga stora resurser på säl och marknadsföring för att ha en chans på marknaden – kostnader som äter upp marginalerna.
– Vår lösning hjälper både kunderna och leverantörerna. Eftersom vi ställer både relevanta och identiska frågor till alla leverantörer via våra webbformulär, kan vi också presentera dem på ett jämförbart sätt. Det blir lättare för kunderna att välja och leverantörerna når ut till presumtiva kunder på ett effektivt sätt. Vi har mött stort intresse från branschorganisationer på både köp- och säljarsidan.

Styrbjörn är stockholmare, men väljer ändå att etablera MadePerfects basverksamhet i Örebro. Ett ovanlig med genomtänkt strategi.
– Det är på många sätt enklare att driva företag i Örebro än i Stockholm. Inte minst finns bättre förutsättningar att bygga en god företagskultur, eftersom det är lättare att behålla kompetenta medarbetare. Dessutom har staden lagom avstånd från Stockholm, är tillräckligt stort och har ett universitet med exempelvis framstående AI-forskning.

Styrbjörn är mer än nöjd med det mottagande vi fått från olika håll, exempelvis från kommunen, ALMI och Inkubera.
– Kontakten med Inkubera har varit helt fantastisk. Vi får god hjälp att utveckla verksamheten – det här är helt rätt för oss.

I vår räknar Styrbjörn med att den nya tjänsten skall vara ute. På några års sikt är målet att MadePerfect skall vara etablerat i hela Norden.
– Jag är full av förväntan, säger Styrbjörn. Nu vill vi bara komma igång så snabbt som möjligt.

måndag 25 januari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.