Nyheter

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

MadePerfects grundare, Styrbjörn Swenzén.

MadePerfects grundare, Styrbjörn Swenzén.

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens  kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet.
– Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

Entreprenören Styrbjörn Swenzén är en riktig internetpionjär. Redan 1998 drev han ett företag som testade hur kunderna uppfattade hemsidor. Sedan dess har han drivit en rad företag – de flesta med webben som gemensam nämnare.
– Jag tror att det jag lärt mig under åren kommer att vara till stor nytta i den satsning jag nu gör med MadePerfect. Enkelhet är ofta nyckeln till framgång på nätet och det är också vad MadePerfect handlar om.

Styrbjörn menar att de branscher som säljer stödtjänster och lågintresseprodukter inte fungerar optimalt. Eftersom kunderna inte vet vilka krav de ska ställa, upplever de ofta att de får en leverans som inte motsvarar förväntningarna. Leverantörerna å sin sida, tvingas lägga stora resurser på säl och marknadsföring för att ha en chans på marknaden – kostnader som äter upp marginalerna.
– Vår lösning hjälper både kunderna och leverantörerna. Eftersom vi ställer både relevanta och identiska frågor till alla leverantörer via våra webbformulär, kan vi också presentera dem på ett jämförbart sätt. Det blir lättare för kunderna att välja och leverantörerna når ut till presumtiva kunder på ett effektivt sätt. Vi har mött stort intresse från branschorganisationer på både köp- och säljarsidan.

Styrbjörn är stockholmare, men väljer ändå att etablera MadePerfects basverksamhet i Örebro. Ett ovanlig med genomtänkt strategi.
– Det är på många sätt enklare att driva företag i Örebro än i Stockholm. Inte minst finns bättre förutsättningar att bygga en god företagskultur, eftersom det är lättare att behålla kompetenta medarbetare. Dessutom har staden lagom avstånd från Stockholm, är tillräckligt stort och har ett universitet med exempelvis framstående AI-forskning.

Styrbjörn är mer än nöjd med det mottagande vi fått från olika håll, exempelvis från kommunen, ALMI och Inkubera.
– Kontakten med Inkubera har varit helt fantastisk. Vi får god hjälp att utveckla verksamheten – det här är helt rätt för oss.

I vår räknar Styrbjörn med att den nya tjänsten skall vara ute. På några års sikt är målet att MadePerfect skall vara etablerat i hela Norden.
– Jag är full av förväntan, säger Styrbjörn. Nu vill vi bara komma igång så snabbt som möjligt.

måndag 25 januari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.

måndag 11 januari

Beescanning tar in ny ägare och satsar internationellt

BeeScannings app upptäcker parasiter och virus i bisamhällen. Biodlaren fotograferar sina bisamhällen direkt i appen och fotona analyseras sedan med hjälp av AI. Samtidigt som BeeScanning nu gör en positiv exit från Inkubera går Örebro-baserade Svanberg & Co in som ny delägare med 1,2 mkr. Pengarna skall främst användas för en internationell satsning. – Inkubera har gett mig och bolaget ett ovärderligt stöd under de första åren, säger grundaren och vd:n Björn Lagerman. Nu tar ett nytt spännande steg.