Nyheter

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

MadePerfects grundare, Styrbjörn Swenzén.

MadePerfects grundare, Styrbjörn Swenzén.

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens  kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet.
– Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

Entreprenören Styrbjörn Swenzén är en riktig internetpionjär. Redan 1998 drev han ett företag som testade hur kunderna uppfattade hemsidor. Sedan dess har han drivit en rad företag – de flesta med webben som gemensam nämnare.
– Jag tror att det jag lärt mig under åren kommer att vara till stor nytta i den satsning jag nu gör med MadePerfect. Enkelhet är ofta nyckeln till framgång på nätet och det är också vad MadePerfect handlar om.

Styrbjörn menar att de branscher som säljer stödtjänster och lågintresseprodukter inte fungerar optimalt. Eftersom kunderna inte vet vilka krav de ska ställa, upplever de ofta att de får en leverans som inte motsvarar förväntningarna. Leverantörerna å sin sida, tvingas lägga stora resurser på säl och marknadsföring för att ha en chans på marknaden – kostnader som äter upp marginalerna.
– Vår lösning hjälper både kunderna och leverantörerna. Eftersom vi ställer både relevanta och identiska frågor till alla leverantörer via våra webbformulär, kan vi också presentera dem på ett jämförbart sätt. Det blir lättare för kunderna att välja och leverantörerna når ut till presumtiva kunder på ett effektivt sätt. Vi har mött stort intresse från branschorganisationer på både köp- och säljarsidan.

Styrbjörn är stockholmare, men väljer ändå att etablera MadePerfects basverksamhet i Örebro. Ett ovanlig med genomtänkt strategi.
– Det är på många sätt enklare att driva företag i Örebro än i Stockholm. Inte minst finns bättre förutsättningar att bygga en god företagskultur, eftersom det är lättare att behålla kompetenta medarbetare. Dessutom har staden lagom avstånd från Stockholm, är tillräckligt stort och har ett universitet med exempelvis framstående AI-forskning.

Styrbjörn är mer än nöjd med det mottagande vi fått från olika håll, exempelvis från kommunen, ALMI och Inkubera.
– Kontakten med Inkubera har varit helt fantastisk. Vi får god hjälp att utveckla verksamheten – det här är helt rätt för oss.

I vår räknar Styrbjörn med att den nya tjänsten skall vara ute. På några års sikt är målet att MadePerfect skall vara etablerat i hela Norden.
– Jag är full av förväntan, säger Styrbjörn. Nu vill vi bara komma igång så snabbt som möjligt.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.