Nyheter

Lyckad premiär för Power Day

powerday

När Power Day arrangerades på Creative House i slutet av oktober var det startskottet för ett koncept som är tänkt att locka såväl små som större företag.
– Jättekul att vara igång. Det här är ett koncept vi hoppas ska kunna växa, säger Inkuberas VD Mikael Melitshenko.

Power Day är ett samarbete, mellan bland annat Inkubera och Creative House, som växt fram efter en tids dialog.
– Vi ville göra något tillsammans med Creative House då det finns flera beröringspunkter mellan oss. Tanken med Power Day är att kunna få lite kortfattad kunskapspåfyllning samtidigt som man knyter nya kontakter, säger Mikael Melitshenko.

Denna gång var två av Inkuberas partnerbolag på plats och gjorde korta dragningar. Clas Rosdahl från Advokatfirman Lindah belyste aktieägaravtal, varpå EY:s Christina Suvander pratade under rubriken ”När är det värt att ta steget från enskild firma till aktiebolag?”
– Att vara på Creative House känns helt rätt. Vi på EY, som arbetar med såväl små som stora bolag, vill ju vara där företagarna finns och här finns många härliga entreprenörer, säger Christina Suvander.

I samband med Power Day hade deltagarna även möjlighet till rådgivningssamtal med medarrangörerna.

Power Day” arrangeras i samarbete mellan Advokatfirman Lindahl, Drivhuset , EY,  Inkubera, Nordic School of Management och Tillväxtalliansen. Nästa Power Day planeras till januari.

tisdag 1 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.