Nyheter

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Vd Lisa Hasselgren samt Securifid-appen som säkerställer identiteten med den man talar med.

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch.
– Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.

Våren 2019 bevittnade Lisa en våldsam händelse och blev kort därpå uppringd av en person som påstod sig vara polis och ville att Lisa skulle berätta vad hon sett. ”Hur ska jag kunna veta om du verkligen är polis” sa Lisa och strax därpå var idén till Securifid kläckt – en tjänst som säkerställer identiteten med den man talar med. Lisa och kollegan Jens Björkander bildade bolaget samma höst. Sedan hösten 2020 driver de Securifid på heltid. Från att inledningsvis även ha bearbetat privatpersoner, är nu fokus inställt på företag och organisationer.
– Första tiden kan man säga att vi sköt med hagelbössa, säger Lisa. Vi gick ut brett med vårt erbjudande och lärde av de kunder vi fick. Med utgångspunkt från allt vi lärt oss har vi nu anpassat vårt erbjudande och är mycket mer selektiva i hur vi bearbetar marknaden.

 Nu i september var Securifids första kapitalrunda i hamn. Tio nya ägare gick in med tillsammans 6 mkr. Parallellt har man bildat en professionell och namnkunnig styrelse med bland annat består av Klarnas förste styrelseordförande, Peter Sjunnesson, och investeraren Anders Holm, känd bland annat från Draknästet.
– Jag är jättestolt över att vi lyckats knyta till oss så många personer med så gedigen kompetens. Dels skapar det trovärdighet i sig, men ännu viktigare är alla de erfarenheter och goda råd som styrelsen bidrar med. De hjälper oss att bli ännu mer professionella.

Företaget går nu ut med en större marknads- och PR-aktivitet. Strategin är nu att bearbeta företag och organisationer som med hjälp av Securifid kan öka sin trovärdighet gentemot sina kunder. Exempel på branscher man bearbetar är myndigheter, banker, försäkringsbolag, energibolag, och telemarketingföretag. En gemensam nämnare är att de kontaktar befintliga och presumtiva kunder via telefon.
– Vi har redan fått konkret intresse från i princip samtliga dessa branscher, berättar Lisa. Men vissa typer av företag och organisationer har lättare att ställa om än andra. Nu testas vår Securifid av telemarketingföretag och av företag inom energisektorn. Securifid är då en integrerad dela av den telekommunikationslösning som företagen använder, vilket gör det lätt för uppringaren att identifiera via SMS. Mottagaren behöver alltså inte ladda ner någon app.

Grundläggande för att Securifids marknadssatsning ska lyckas är trovärdigheten – att mottagaren verkligen litar på Securifids identifiering. Därför har man också inlett ett samarbete med stöldskyddsföreningen.

– Stöldskyddsföreningen vill bredda sitt erbjudande till att gälla även digital säkerhet och vi kan dra nytta av den trovärdighet som Stöldskyddsföreningen borgar för. En riktig win-win, säger Lisa.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.