Nyheter

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

Jag var helt lyrisk efter Prepare-träffarna och kom hem med huvudet fullt av idéer, säger Johanna Gillberg som driver Salix Skin.

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden.
– Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera.  Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

Kemistudenten Johanna Gillberg utvecklar vid sidan av studierna Salix Skin, ett hudvårdsmärke med 100 % ekologiska, veganska och naturliga ingredienser. Johanna menar att man bör vara lika noga med vad man lägger på huden som med det man äter.
– Många hudvårdsprodukter på marknaden innehåller fler än 100 syntetiska ingredienser som sedan tas upp av kroppen. Jag tar fram en hudvårdserie med bara ett fåtal naturliga ingredienser.

För Johanna blev Prepare något av en rivstart in i världen som entreprenör.
– Jag är otroligt tacksam över att jag fick chansen att vara med. Jag har lärt mig massor och fått träffa riktigt inspirerande människor. Efter varje tillfälle gick jag därifrån helt lyrisk, med massor av energi och viljan att sätta mig och jobba hela natten med alla nya idéer jag fått under mötets gång, säger hon. Jag rekommenderar verkligen alla som har en idé de vill jobba vidare med att söka sig till Inkubera.

En annan av deltagarna på Prepare var Ravi Chadalavada som till vardags är doktorand på Örebro universitet. När Ravi behövde komplettera sitt indiska körkort med ett svenskt, sa hans körlärare en dag “du måste vrida på huvudet när du tittar på trafiken, inte bara flytta ögonen, annars förstår inte examinatorn att du har sett det du ska”. Där och då föddes idén bakom hans idé OT-Pie som använder eyetracking-teknik för att utvärdera förarkunskaper.
– Min lösning kommer att underlätta både vid inlärning, utlärning och examination, säger Ravi.

Ravi har idé bygger på att använda eyetracking-teknik för att veta vad körskolelever ser eller inte ser i samband med inlärning och uppkörning.

Även Ravi tycker att de fyra kvällarna på Prepare var väl investerad tid.
– Vi har gått igenom de grundläggande principerna för företagande, vilket har varit väldigt nyttigt för mig som kommer från en forskningsbakgrund och har andra perspektiv. Det är också roligt och lärorikt att träffa andra startups och några företag som kommit lite längre. Nu är jag och mitt team inne i ett pilotprojekt med USÖ och vårt mål är att fortsätta hos Inkubera efter att vi har gått det här programmet.

 

 

fredag 26 november

Nyheter


torsdag 16 december

Hållbarhet en allt viktigare parameter för Inkubera-bolagen

Inkubera leder sina företag genom en så kallad Impact-analys som tydliggör företagens verksamhet ur hållbarhetsperspektiv och hur de kan bidra till FN:s globala mål. Julie Ammer, som är ansvarig får hållbarhetsarbetet på Inkubera, menar att hållbarhet som konkurrensmedel har ett helt annat genomslag idag jämfört med för bara ett par år sedan. – Man kan nästan tala om ett paradigmskifte, säger hon. Med Impact-analysen hjälper vi företagen att integrera hållbarhetsprinciperna med själva affärsmodellen.

torsdag 2 december

Sportpengen: ”Vi ska växa med 400 % på tolv månader”

Sportpengen är en digital plattform driver lagen insamlingskampanjer som maximerar intäkterna i förhållande till arbetsinsatserna. I stället för att exempelvis sälja lotter, kakor eller underkläder, bidrar de som vill stötta föreningarna med en fast summa varje månad eller vid varje mål eller seger. Nu utökar grundaren Per Hjaldahl teamet och tar in nytt kapital för att finansiera en snabb expansion. – Vi siktar på en användartillväxt på 400 % de närmaste 12 månaderna. Innan jul stänger vi även vår första kapitalrunda.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.