Nyheter

Iphigenias låtskrivarläger får USA och Örebro att mötas

Jan Sparby

Jan Sparby driver Iphigenia Publishing AB och håller i Black Belt Summer Songwriting Camp på Musikhögskolan i Örebro.

I måndags drog Black Belt Summer Songwriting Camp i gång på Musikhögskolan vid Örebro universitet. Under två veckor ska åtta studenter från USA och åtta från Örebro både skriva musik tillsammans – och hitta sin musikaliska identitet.
– Jag vill att deltagarna går på djupet, säger arrangören Jan Sparby.

Black Belt Summer Songwriting Camp anordnas av Iphigenia Publishing AB i samarbete med Örebro universitet och pågår under vecka 28 och 29.

Jan Sparby, som är programansvarig för musikproduktionsprogrammet vid Musikhögskolan, är den som håller i trådarna.

– Det handlar om att få till ett musikaliskt möte mellan två olika kulturer, den svenska och den amerikanska. Konsten har ju den rollen, att kunna sammanföra människor på ett väldigt fint sätt. Jag vill också att det blir något mer än bara praktiskt skapande, jag vill att deltagarna går på djupet och försöker hitta sin musikaliska röst.

Jan Sparby driver Iphigenia Publishing och har utvecklat bolaget med hjälp av ORU innovation och Inkubera. Örebro universitet Holding AB är en av delägarna. Verksamheten står på två ben, dels att producera interaktiva läromedel, dels att arrangera låtskrivarläger.

Under de kommande två veckorna ska åtta studenter från College of Charleston i USA och åtta studenter från Musikhögskolan lära känna varandra och skapa musik tillsammans.

– Vi har goda kontakter med USA genom Musikhögskolan. Vi fick en förfrågan från College of Charleston, som har ett ”study abroad”-program vilket gör att eleverna kan få högskolepoäng för den här typen av utbildning. De känner också till begreppet ”det svenska musikundret” och är nyfikna på hur vi i Sverige gör.

Casey Riorden från USA vill hitta sin musikaliska identitet på låtskrivarlägret i Örebro.

Casey Riorden.

En som direkt märkte en skillnad mellan USA och Sverige var Casey Riordan från Long Island, New York. I USA ligger nästan allt fokus på pengar, menar hon, medan man i Sverige bryr sig mer om kreativitet.

– Jag har alltid gillat musik och konst, men mina föräldrar frågade hela tiden: ”Hur kan du tjäna pengar på det?”. Jag tycker inte att jag ska behöva fundera på det när jag är 15 år gammal, då ska jag bara tänka på hur jag kan utvecklas som människa. Det tycker jag är en stor skillnad, här verkar föräldrarna uppmuntra sina barn att göra det de vill.

Adam Olsson, från Stockholm, håller med.

– Man ska nog inte tänka på pengar först, utan egentligen sist. Jag tror i stället att man ska fokusera på hur man kan hjälpa andra. Alla har ett eget värde som man kan hjälpa andra med och tillföra andras projekt med. Sedan blir pengar en sidoeffekt av det.

Låtskrivarlägret ser han som en möjlighet att knyta kontakter inom musikvärlden.

– Det är intressant att möta folk från USA, de har helt andra förutsättningar där och ser på musikvärlden på ett annat sätt. Det är också bra att knyta kontakter, jag kanske kan hitta framtida samarbeten här.

Henrik Langemyr var med på fjolårets låtskrivarläger och berättar att han fortfarande har kontakt med deltagarna.

Henrik Langemyr.

En annan som också hoppas utvigda sitt musikaliska nätverk är Henrik Langemyr, som i fjol var med som deltagare på Black Belt Summer Songwriting Camp och i år fungerar som Jan Sparbys assistent. En av uppgifterna är att koordinera de sociala aktiviteterna för deltagarna.

– Jag har fortfarande lite kontakt med dem som var här förra året, det är väldigt roligt. Man får erfarenhet från andra kulturer och musikskapare.

Jan Sparbys förhoppning är att låtskrivarlägret ska få deltagarna att hitta sin egen musikaliska röst. Det är precis vad Casey Riordan planerar att göra.

– Jag är lite blyg, så jag är inte riktigt artisttypen. Min största förhoppning är att jag ska bli bekväm med mig själv ur ett kreativt perspektiv, att hitta min artistiska identitet. Det har jag kämpat med tidigare, jag har nästan känt att jag inte får skriva musik för att jag inte är tillräckligt duktig eller passionerad. Men jag är det. Alla är det. Så det är mitt största mål, att ta mig ur bekvämlighetszonen och upptäcka vem jag är.

Text och foto: Jesper Eriksson

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.