Nyheter

Iphigenias låtskrivarläger får USA och Örebro att mötas

Jan Sparby

Jan Sparby driver Iphigenia Publishing AB och håller i Black Belt Summer Songwriting Camp på Musikhögskolan i Örebro.

I måndags drog Black Belt Summer Songwriting Camp i gång på Musikhögskolan vid Örebro universitet. Under två veckor ska åtta studenter från USA och åtta från Örebro både skriva musik tillsammans – och hitta sin musikaliska identitet.
– Jag vill att deltagarna går på djupet, säger arrangören Jan Sparby.

Black Belt Summer Songwriting Camp anordnas av Iphigenia Publishing AB i samarbete med Örebro universitet och pågår under vecka 28 och 29.

Jan Sparby, som är programansvarig för musikproduktionsprogrammet vid Musikhögskolan, är den som håller i trådarna.

– Det handlar om att få till ett musikaliskt möte mellan två olika kulturer, den svenska och den amerikanska. Konsten har ju den rollen, att kunna sammanföra människor på ett väldigt fint sätt. Jag vill också att det blir något mer än bara praktiskt skapande, jag vill att deltagarna går på djupet och försöker hitta sin musikaliska röst.

Jan Sparby driver Iphigenia Publishing och har utvecklat bolaget med hjälp av ORU innovation och Inkubera. Örebro universitet Holding AB är en av delägarna. Verksamheten står på två ben, dels att producera interaktiva läromedel, dels att arrangera låtskrivarläger.

Under de kommande två veckorna ska åtta studenter från College of Charleston i USA och åtta studenter från Musikhögskolan lära känna varandra och skapa musik tillsammans.

– Vi har goda kontakter med USA genom Musikhögskolan. Vi fick en förfrågan från College of Charleston, som har ett ”study abroad”-program vilket gör att eleverna kan få högskolepoäng för den här typen av utbildning. De känner också till begreppet ”det svenska musikundret” och är nyfikna på hur vi i Sverige gör.

Casey Riorden från USA vill hitta sin musikaliska identitet på låtskrivarlägret i Örebro.

Casey Riorden.

En som direkt märkte en skillnad mellan USA och Sverige var Casey Riordan från Long Island, New York. I USA ligger nästan allt fokus på pengar, menar hon, medan man i Sverige bryr sig mer om kreativitet.

– Jag har alltid gillat musik och konst, men mina föräldrar frågade hela tiden: ”Hur kan du tjäna pengar på det?”. Jag tycker inte att jag ska behöva fundera på det när jag är 15 år gammal, då ska jag bara tänka på hur jag kan utvecklas som människa. Det tycker jag är en stor skillnad, här verkar föräldrarna uppmuntra sina barn att göra det de vill.

Adam Olsson, från Stockholm, håller med.

– Man ska nog inte tänka på pengar först, utan egentligen sist. Jag tror i stället att man ska fokusera på hur man kan hjälpa andra. Alla har ett eget värde som man kan hjälpa andra med och tillföra andras projekt med. Sedan blir pengar en sidoeffekt av det.

Låtskrivarlägret ser han som en möjlighet att knyta kontakter inom musikvärlden.

– Det är intressant att möta folk från USA, de har helt andra förutsättningar där och ser på musikvärlden på ett annat sätt. Det är också bra att knyta kontakter, jag kanske kan hitta framtida samarbeten här.

Henrik Langemyr var med på fjolårets låtskrivarläger och berättar att han fortfarande har kontakt med deltagarna.

Henrik Langemyr.

En annan som också hoppas utvigda sitt musikaliska nätverk är Henrik Langemyr, som i fjol var med som deltagare på Black Belt Summer Songwriting Camp och i år fungerar som Jan Sparbys assistent. En av uppgifterna är att koordinera de sociala aktiviteterna för deltagarna.

– Jag har fortfarande lite kontakt med dem som var här förra året, det är väldigt roligt. Man får erfarenhet från andra kulturer och musikskapare.

Jan Sparbys förhoppning är att låtskrivarlägret ska få deltagarna att hitta sin egen musikaliska röst. Det är precis vad Casey Riordan planerar att göra.

– Jag är lite blyg, så jag är inte riktigt artisttypen. Min största förhoppning är att jag ska bli bekväm med mig själv ur ett kreativt perspektiv, att hitta min artistiska identitet. Det har jag kämpat med tidigare, jag har nästan känt att jag inte får skriva musik för att jag inte är tillräckligt duktig eller passionerad. Men jag är det. Alla är det. Så det är mitt största mål, att ta mig ur bekvämlighetszonen och upptäcka vem jag är.

Text och foto: Jesper Eriksson

tisdag 10 juli

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.