Nyheter

Iphigenia gör det tråkiga lustfyllt

Dämpad större

Att läsa musikteori – att plugga sånt som skalor, harmonilära och intervaller – upplevs som tråkigt av de flesta musikstudenter värden över. Jan Sparby och Johan Wåhlander på Örebro Universitet bestämde sig för att göra något åt det. Genom att skapa ett interaktivt läromedel där teorin förankras i musiken vi dagligen hör på radio, blir de till synes torra teorierna plötsligt mer intressanta och användbara. Inte nog med det. Enligt samma recept kan man skapa liknande interaktiva läromedel inom andra ämnen, exempelvis film, konst eller teater.

Jan Sparby är såväl entreprenör som lärare på Örebros universitets utbildning inom musikproduktion och songwriting. Hans företagarbakgrund bidrog förmodligen till att tankarna på en ny typ av läromedel för musikteori, inte stannade vid bara tankar. Tillsammans med kollegan Johan Wåhlander skapade han det interaktiva läromedlet, Black Belt series, som idag är litteratur på Örebro universitet, Musikhögskolan i Piteå och högskolan Dalarna. Siktet är dock ställt betydligt högre än så.
– Jag fick tidigt en bra kontakt med Innovationskontoret på universitet, berättar Jan. I ett senare skede blev jag också uppsökt av Lisa Nilsson och Mattias Jonsson som idag båda jobbar på Inkubera. Dessa samtal blev också en inkörsport till som Örebro Universitet Enterprise AB, som senare blev delägare i vårt bolag Iphigenia Publishing AB. Samtidigt blev Iphigenia ett Inkubera-bolag och vi fick en affärscoach i form av Tony Cornelius. Dessa kontakter har bidragit till att våga tänka större.

Coachning har bland annat inneburit en hel del vridande och vändande på affärsidén och affärsmodellen. Det finns mer än en tänkbar utvecklingsväg för Iphigenia. Den första interaktiva boken i serien Black Belt series vänder sig främst till den akademiska världen samt till privatpersoner med stort intresse för låtskrivande. Nästa läromedel i serien har snart release. Den riktar sig framför allt till högstadiet och gymnasiet. I planerna ligger även en tredje e-bok som är en fortsättning i serien.
– Vi har olika hypoteser för vår framtida utveckling som vi stämmer av med marknaden, berättar Jan. Ett utvecklingsspår är vi i första hand koncentrerar oss på läromedel för musik på en internationell marknad. En annan möjlig strategi är att ge ut läromedel i fler ämnen än musik. I så fall vänder är blir hemmamarknaden större, vilket gör att internationaliseringen inte behöver gå lika fort.

Parallellt jobbar Iphigenia redan nu med online-kurser, konferenser och camps för låtskrivare med Black Belt series som bas.
– En strategi för oss som förlag är att koppla pedagogiskt material till olika typer av kurser som vi genomför.

Iphigenia är ett av flera exempel på företag som på senaste tiden gått vägen från universitetet till Inkubera.
– Resan från innovationskontoret, via Örebro Universitet Enterprise AB till Inkubera har funkat jättebra, menar Jan. Kontakten med just Inkubera har definitivt hjälpt oss att ringa in vilka olika utvecklingsmöjligheter vi har. Nästa steg är att bearbeta marknaden med större fokus. Även här kommer kontakterna med Inkubera att vara betydelsefulla för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


fredag 10 mars

Nominera bästa idén till Sveriges största innovationstävling

SKAPA-priset till Alfred Nobels minne är Sveriges ledande tävling för nyskapande idéer. Jurygrupper i alla län utser de bästa idéerna sett till innovativitet, marknadspotential och hållbarhet. Nu är det dags att nominera de smartaste nya idéerna under 2022. Nominera dig själv eller någon annan senast 30 maj.

onsdag 8 mars

Hitta finansiering och skapa nya kontakter på A-match

A-match är ett evenemang i Karlstad för företag som söker finansiering och vill utöka sitt nätverk. Ett 70-tal investerare från hela Norden deltar. Söker ditt företag riskkapital och nya kontakter kan A-match kanske vara något för er. I så fall är det hög tid att anmäla sig – 29 mars går anmälningstiden ut. Eventet genomförs 30 maj.

måndag 6 mars

”För oss var timingen perfekt”

Richard Grönberg driver Ecdesign, ett företag som säljer mjukvara för att producera 3D-ritningar. En faktor som gör att företaget är annorlunda – och mycket framgångsrikt – är att målgruppen är hårt nischad. De som främst använder Ecdesign är säljare av gymutrustning. Säljare som enkelt kan producera kompletta 3D-ritningar och visa dem för gym som ska bygga om eller bytta nytt, har ett tydligt försprång framför dem som inte kan det. Idag är Ecdesign världsledande inom sitt område. I september förra året gick Ecdesign med i Swedish Scaleups, ett program som Inkubera driver tillsammans med en rad andra inkubatorer i östra Mellansverige. – Vi fick skräddarsydd stöttning i rätt läge, säger Richard. För oss var timingen perfekt.

tisdag 28 februari

QTPIE antagen till Sting i Stockholm

Inkubera-företaget QTPIE, har blivit antaget till Stockholmsbaserade inkubatorn Sting Innovation and Growth. QTPIE använder eye-tracking, computer vision och AI för göra mer tillförlitliga förartester för personer som ska göra körkortsprov. QTPIE lämnar alltså Inkubera och grundaren, Ravi Chadalavada, flyttar till Stockholm. – Visst kommer vi att sakna Ravi, men framför allt är vi jätteglada för att han får den här möjligheten, säger Fredrik Stenman på Inkubera. Ravi och QTPIE kommer att få fantastisk miljö att utvecklas i.