Nyheter

Iphigenia gör det tråkiga lustfyllt

Dämpad större

Att läsa musikteori – att plugga sånt som skalor, harmonilära och intervaller – upplevs som tråkigt av de flesta musikstudenter värden över. Jan Sparby och Johan Wåhlander på Örebro Universitet bestämde sig för att göra något åt det. Genom att skapa ett interaktivt läromedel där teorin förankras i musiken vi dagligen hör på radio, blir de till synes torra teorierna plötsligt mer intressanta och användbara. Inte nog med det. Enligt samma recept kan man skapa liknande interaktiva läromedel inom andra ämnen, exempelvis film, konst eller teater.

Jan Sparby är såväl entreprenör som lärare på Örebros universitets utbildning inom musikproduktion och songwriting. Hans företagarbakgrund bidrog förmodligen till att tankarna på en ny typ av läromedel för musikteori, inte stannade vid bara tankar. Tillsammans med kollegan Johan Wåhlander skapade han det interaktiva läromedlet, Black Belt series, som idag är litteratur på Örebro universitet, Musikhögskolan i Piteå och högskolan Dalarna. Siktet är dock ställt betydligt högre än så.
– Jag fick tidigt en bra kontakt med Innovationskontoret på universitet, berättar Jan. I ett senare skede blev jag också uppsökt av Lisa Nilsson och Mattias Jonsson som idag båda jobbar på Inkubera. Dessa samtal blev också en inkörsport till som Örebro Universitet Enterprise AB, som senare blev delägare i vårt bolag Iphigenia Publishing AB. Samtidigt blev Iphigenia ett Inkubera-bolag och vi fick en affärscoach i form av Tony Cornelius. Dessa kontakter har bidragit till att våga tänka större.

Coachning har bland annat inneburit en hel del vridande och vändande på affärsidén och affärsmodellen. Det finns mer än en tänkbar utvecklingsväg för Iphigenia. Den första interaktiva boken i serien Black Belt series vänder sig främst till den akademiska världen samt till privatpersoner med stort intresse för låtskrivande. Nästa läromedel i serien har snart release. Den riktar sig framför allt till högstadiet och gymnasiet. I planerna ligger även en tredje e-bok som är en fortsättning i serien.
– Vi har olika hypoteser för vår framtida utveckling som vi stämmer av med marknaden, berättar Jan. Ett utvecklingsspår är vi i första hand koncentrerar oss på läromedel för musik på en internationell marknad. En annan möjlig strategi är att ge ut läromedel i fler ämnen än musik. I så fall vänder är blir hemmamarknaden större, vilket gör att internationaliseringen inte behöver gå lika fort.

Parallellt jobbar Iphigenia redan nu med online-kurser, konferenser och camps för låtskrivare med Black Belt series som bas.
– En strategi för oss som förlag är att koppla pedagogiskt material till olika typer av kurser som vi genomför.

Iphigenia är ett av flera exempel på företag som på senaste tiden gått vägen från universitetet till Inkubera.
– Resan från innovationskontoret, via Örebro Universitet Enterprise AB till Inkubera har funkat jättebra, menar Jan. Kontakten med just Inkubera har definitivt hjälpt oss att ringa in vilka olika utvecklingsmöjligheter vi har. Nästa steg är att bearbeta marknaden med större fokus. Även här kommer kontakterna med Inkubera att vara betydelsefulla för oss.

fredag 8 juni

Nyheter


tisdag 14 september

Årets länsvinnare av SKAPA-priset

Lisa Hasselblad och Jens Björkander på Sequrifid (SKAPA-priset) och Mattias Djurstedt på Nära & Naturligt (SKAPA talang) – så heter årets länsvinnare. – Egentligen skulle man vilja ut priser till alla finalister, säger landshövding Maria Larsson som överräckte checkarna på 30 000 kr till vinnarna. Men jag övertygad om att vi kommer att höra talas om dem allihop i framtiden.

tisdag 14 september

Här är finalisterna i ”stora” Skapa-priset

Träffa Jimmy Lundström på JL Kemi, Lisa Hasselgren på Securifid samt Magnus Engholm och Christian Edwertz på Envivo. De har samtliga gått till final i årets upplaga av SKAPA-priset och vunnit 10 000 kr. Vinnaren får ytterligare 20 000 kr och dessutom chansen att representera länet vid den stora riksfinalen i november.

torsdag 2 september

Möt finalisterna i Skapa-talang

Anton och Viktor på ProPractice, Mattias på Nära & Naturligt och Oskar på Lyllos Entertainmnet är årets finalister i SKAPA talang i Örebro län. Alla företag har genom sin finalplats vunnit 10 000 kr. Vinnaren av länsfinalen 14 september får 30 000 kr samt en plats i den nationella tävlingen som avgörs i Stockholm i november. Möt alla länsfinalisterna och hör dem berätta om sin ide? Vem tror du kommer att utses som vinnare?

torsdag 19 augusti

Skapa-pris-finalisterna är utsedda

Nu är länsfinalisterna till SKAPA-priset – Sveriges största innovationstävling – utsedda. Tre finalister till ”stora” SKAPA-priset och tre till SKAPA-talang tävlar om 30 000 kr vardera. Dessutom får vinnarna representera länet vid riksfinalen i november. – Som vanligt har vi ett starkt startfält och de två jurygrupperna hade ett styvt jobb att välja ut finalisterna, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. 14 september får vinnarna motta priset ur landshövding Maria Larssons hand på Örebro slott.