Nyheter

Iphigenia gör det tråkiga lustfyllt

Dämpad större

Att läsa musikteori – att plugga sånt som skalor, harmonilära och intervaller – upplevs som tråkigt av de flesta musikstudenter värden över. Jan Sparby och Johan Wåhlander på Örebro Universitet bestämde sig för att göra något åt det. Genom att skapa ett interaktivt läromedel där teorin förankras i musiken vi dagligen hör på radio, blir de till synes torra teorierna plötsligt mer intressanta och användbara. Inte nog med det. Enligt samma recept kan man skapa liknande interaktiva läromedel inom andra ämnen, exempelvis film, konst eller teater.

Jan Sparby är såväl entreprenör som lärare på Örebros universitets utbildning inom musikproduktion och songwriting. Hans företagarbakgrund bidrog förmodligen till att tankarna på en ny typ av läromedel för musikteori, inte stannade vid bara tankar. Tillsammans med kollegan Johan Wåhlander skapade han det interaktiva läromedlet, Black Belt series, som idag är litteratur på Örebro universitet, Musikhögskolan i Piteå och högskolan Dalarna. Siktet är dock ställt betydligt högre än så.
– Jag fick tidigt en bra kontakt med Innovationskontoret på universitet, berättar Jan. I ett senare skede blev jag också uppsökt av Lisa Nilsson och Mattias Jonsson som idag båda jobbar på Inkubera. Dessa samtal blev också en inkörsport till som Örebro Universitet Enterprise AB, som senare blev delägare i vårt bolag Iphigenia Publishing AB. Samtidigt blev Iphigenia ett Inkubera-bolag och vi fick en affärscoach i form av Tony Cornelius. Dessa kontakter har bidragit till att våga tänka större.

Coachning har bland annat inneburit en hel del vridande och vändande på affärsidén och affärsmodellen. Det finns mer än en tänkbar utvecklingsväg för Iphigenia. Den första interaktiva boken i serien Black Belt series vänder sig främst till den akademiska världen samt till privatpersoner med stort intresse för låtskrivande. Nästa läromedel i serien har snart release. Den riktar sig framför allt till högstadiet och gymnasiet. I planerna ligger även en tredje e-bok som är en fortsättning i serien.
– Vi har olika hypoteser för vår framtida utveckling som vi stämmer av med marknaden, berättar Jan. Ett utvecklingsspår är vi i första hand koncentrerar oss på läromedel för musik på en internationell marknad. En annan möjlig strategi är att ge ut läromedel i fler ämnen än musik. I så fall vänder är blir hemmamarknaden större, vilket gör att internationaliseringen inte behöver gå lika fort.

Parallellt jobbar Iphigenia redan nu med online-kurser, konferenser och camps för låtskrivare med Black Belt series som bas.
– En strategi för oss som förlag är att koppla pedagogiskt material till olika typer av kurser som vi genomför.

Iphigenia är ett av flera exempel på företag som på senaste tiden gått vägen från universitetet till Inkubera.
– Resan från innovationskontoret, via Örebro Universitet Enterprise AB till Inkubera har funkat jättebra, menar Jan. Kontakten med just Inkubera har definitivt hjälpt oss att ringa in vilka olika utvecklingsmöjligheter vi har. Nästa steg är att bearbeta marknaden med större fokus. Även här kommer kontakterna med Inkubera att vara betydelsefulla för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 22 november

Vi söker ny programansvarig

Har du varit med om minst en tillväxtresa, är bra på affärsutveckling och älskar att hjälpa människor att lyckas? Då kan du bli en del av vårt team. Vi söker en ansvarig för vårt Prepare-program. Senast 4 december behöver vi din ansökan.

måndag 21 november

Apoteagrundare investerar i landbaserad odling av fick och räkor

Mattias Djurstedt deltog 2020 i Inkuberas prepare-program med sin satsning på hållbar och landbaserad odling av fisk och räkor. Nu får han med sig en verklig tungviktare på resan. Pär Svärdson, som grundat både Apotea och Adlibris, har beslutat att investera 3 mkr i företaget. – Det här är ett bra första steg mot våra stora visioner. säger Mattias Djurstedt. Vårt mål är att 20 procent av fisk- och räkproduktionen i världen ska ske med vår teknik till 2050, som idag är vd för sitt bolag Cresponix.

måndag 7 november

Amet Drive gör det enklare att samåka

Allt började som ett UF-projekt på Degerforsgymnasiet. Idag har Amet Drive, det vill säga Amelia Losander och Isra Albeatar, 400 användare och en dröm om att förändra våra resvanor. Med appen Amet Drive sammanför de den som har ledig plats i bilen med den som vill göra en billig och hållbar resa.

fredag 4 november

Sparbanksstiftelsen Nyas innovationslån hjälper Inkubera-företagen att växa

Sedan några år tillbaka har Inkubera ett samarbete med Sparbankstiftelsen Nya. Samarbetet innebär att stiftelsen finansierar utveckling i utvalda Inkubera-bolag via förmånliga innovationslån. Första omgången företag har redan betalat tillbaka sina lån, vilket gör att pengarna kan gå vidare och göra nytta hos andra företag. – Med innovationslånen vill vi hjälpa bolag i tidiga skeden att utvecklas säger Peter Almroth, vd på Sparbanksstiftelsen Nya.