Nyheter

Interaktiva e-böcker skapar framtidens hits


Jan Sparby är lärare på Musikhögskolan i Örebro, Johan Wåhlander bland annat musikproducent. Tillsammans driver de Iphigenia Publishing som specialiserat sig på interaktiva e-böcker. I dagar släpper de den andra boken i serien Black Belt Songwriting. Lanseringskampanjen har just dragit igång i sociala medier.
– Precis som våra låtskrivande läsare hoppas vi förstås på en megahit – men på bokmarknaden, säger Jan.

Det är med musik som med kärlek. Att läsa om det blir alltid lite urvattnat jämfört med att uppleva det på riktigt. Som lärare i låtskrivande och musikteori har Jan upplevt problemet på nära håll.
– Många tycker att musikteori är tråkigt. Samtidigt vet jag hur värdefull kunskapen är om man vill kunna utveckla sitt musikskapande. Så det gäller att försöka locka studenterna in i det hela.

Jans bästa trick är att exemplifiera teorin med musik som studenterna kan relatera till. Det gör lärprocessen både snabbare och mer lustfylld. Metodiken har han tillsammans med Johan Wåhlander – som skrivit det mesta av texten – transformerat till interaktiva e-böcker i låtskrivande.
– Förutom att böckerna är rikt illustrerade och innehåller många tips från framgångsrika låtskrivare, finns massor med länkar till välkänd musik. När vi berättar om en viss skala, ett sätt att skriva en refräng eller en knep att skapa ett spännande produktion, kan läsaren enkelt lyssna till låtar som visar precis vad vi menar. Vi har valt att inkludera musikteorin i låtskrivande vilket visat sig vara en framgångsrik metod.

I grunden finns tre huvudmålgrupper för böckerna – låtskrivare på olika nivåer, musikstuderande och musiklärare. Den första boken som gavs ut har använts på musikproduktionsutbildningar på flera svenska musikhögskolor. Boken som släpps nu är på en mer grundläggande nivå. Den är tänkt att kunna fungera för nybörjare i musikteori. Lanseringen sker främst via sociala medier.
– Böckerna är på engelska så potentialen är stor. Sen är förstås faktisk försäljning en annan sak. Böckerna finns nu att ladda ner från såväl Amazon som Apple Books. Det är ännu för tidigt att säga hur det går, men vi hoppas förstås att den nya boken blir en hit.

Iphigenia har varit ett Inkubera-bolag i ett antal månader, något som Jan menar har varit betydelsefullt.
– Jag skulle till om med säga att vi inte hade existerat idag om det inte varit för stödet från Inkubera. Den stöttning vi har fått via coachning och en lång rad experter inom olika områden har varit helt fantastiskt, menar Jan.

Jan och Johan har flera nya projekt som skall sjösättas nästa år.
– Vi genomför idag flera song writing camps. Vi kommer utveckla detta ytterligare, inte minst genom att genomföra camps online. Vad gäller bokutgivningen har just del ett i serien kommit ut på samiska. Nu väntar utgåvor på andra språk – en svensk, så klart, och efter det en portugisisk, med sikte på Brasilien. Sen kommer vi ut med del tre i serien, avslutar Jan.

måndag 19 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.