Nyheter

Interaktiva e-böcker skapar framtidens hits


Jan Sparby är lärare på Musikhögskolan i Örebro, Johan Wåhlander bland annat musikproducent. Tillsammans driver de Iphigenia Publishing som specialiserat sig på interaktiva e-böcker. I dagar släpper de den andra boken i serien Black Belt Songwriting. Lanseringskampanjen har just dragit igång i sociala medier.
– Precis som våra låtskrivande läsare hoppas vi förstås på en megahit – men på bokmarknaden, säger Jan.

Det är med musik som med kärlek. Att läsa om det blir alltid lite urvattnat jämfört med att uppleva det på riktigt. Som lärare i låtskrivande och musikteori har Jan upplevt problemet på nära håll.
– Många tycker att musikteori är tråkigt. Samtidigt vet jag hur värdefull kunskapen är om man vill kunna utveckla sitt musikskapande. Så det gäller att försöka locka studenterna in i det hela.

Jans bästa trick är att exemplifiera teorin med musik som studenterna kan relatera till. Det gör lärprocessen både snabbare och mer lustfylld. Metodiken har han tillsammans med Johan Wåhlander – som skrivit det mesta av texten – transformerat till interaktiva e-böcker i låtskrivande.
– Förutom att böckerna är rikt illustrerade och innehåller många tips från framgångsrika låtskrivare, finns massor med länkar till välkänd musik. När vi berättar om en viss skala, ett sätt att skriva en refräng eller en knep att skapa ett spännande produktion, kan läsaren enkelt lyssna till låtar som visar precis vad vi menar. Vi har valt att inkludera musikteorin i låtskrivande vilket visat sig vara en framgångsrik metod.

I grunden finns tre huvudmålgrupper för böckerna – låtskrivare på olika nivåer, musikstuderande och musiklärare. Den första boken som gavs ut har använts på musikproduktionsutbildningar på flera svenska musikhögskolor. Boken som släpps nu är på en mer grundläggande nivå. Den är tänkt att kunna fungera för nybörjare i musikteori. Lanseringen sker främst via sociala medier.
– Böckerna är på engelska så potentialen är stor. Sen är förstås faktisk försäljning en annan sak. Böckerna finns nu att ladda ner från såväl Amazon som Apple Books. Det är ännu för tidigt att säga hur det går, men vi hoppas förstås att den nya boken blir en hit.

Iphigenia har varit ett Inkubera-bolag i ett antal månader, något som Jan menar har varit betydelsefullt.
– Jag skulle till om med säga att vi inte hade existerat idag om det inte varit för stödet från Inkubera. Den stöttning vi har fått via coachning och en lång rad experter inom olika områden har varit helt fantastiskt, menar Jan.

Jan och Johan har flera nya projekt som skall sjösättas nästa år.
– Vi genomför idag flera song writing camps. Vi kommer utveckla detta ytterligare, inte minst genom att genomföra camps online. Vad gäller bokutgivningen har just del ett i serien kommit ut på samiska. Nu väntar utgåvor på andra språk – en svensk, så klart, och efter det en portugisisk, med sikte på Brasilien. Sen kommer vi ut med del tre i serien, avslutar Jan.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 22 november

Vi söker ny programansvarig

Har du varit med om minst en tillväxtresa, är bra på affärsutveckling och älskar att hjälpa människor att lyckas? Då kan du bli en del av vårt team. Vi söker en ansvarig för vårt Prepare-program. Senast 4 december behöver vi din ansökan.

måndag 21 november

Apoteagrundare investerar i landbaserad odling av fick och räkor

Mattias Djurstedt deltog 2020 i Inkuberas prepare-program med sin satsning på hållbar och landbaserad odling av fisk och räkor. Nu får han med sig en verklig tungviktare på resan. Pär Svärdson, som grundat både Apotea och Adlibris, har beslutat att investera 3 mkr i företaget. – Det här är ett bra första steg mot våra stora visioner. säger Mattias Djurstedt. Vårt mål är att 20 procent av fisk- och räkproduktionen i världen ska ske med vår teknik till 2050, som idag är vd för sitt bolag Cresponix.

måndag 7 november

Amet Drive gör det enklare att samåka

Allt började som ett UF-projekt på Degerforsgymnasiet. Idag har Amet Drive, det vill säga Amelia Losander och Isra Albeatar, 400 användare och en dröm om att förändra våra resvanor. Med appen Amet Drive sammanför de den som har ledig plats i bilen med den som vill göra en billig och hållbar resa.

fredag 4 november

Sparbanksstiftelsen Nyas innovationslån hjälper Inkubera-företagen att växa

Sedan några år tillbaka har Inkubera ett samarbete med Sparbankstiftelsen Nya. Samarbetet innebär att stiftelsen finansierar utveckling i utvalda Inkubera-bolag via förmånliga innovationslån. Första omgången företag har redan betalat tillbaka sina lån, vilket gör att pengarna kan gå vidare och göra nytta hos andra företag. – Med innovationslånen vill vi hjälpa bolag i tidiga skeden att utvecklas säger Peter Almroth, vd på Sparbanksstiftelsen Nya.