Nyheter

Inkuberabolag till London under Scandinavian Start Up week

London2

Under London Scandinavian Start Up Week åker fem Inkuberabolag till London för att knyta affärskontakter.
– Vi kommer att presentera vår produkt för olika intressenter och ser fram emot nyttig feedback, säger Göran Eriksson, VD på Inkuberabolaget Splitgrid.

Splitgrid kommer bland annat att träffa investerare inför en eventuell uppstart i UK senare under 2017. Förutom att boka in egna affärsmöten får de deltagande bolagen också möjlighet att skapa värdefulla kontakter med inkubatorer på plats, London & Partners och Enterprise Europe Network.

Möter en internationell marknad

Resan vänder sig främst till tillväxtbolag som är nära eller redan har genomfört en marknadsintroduktion.
–Det här är en väldigt bra chans för bolagen att möta en internationell marknad, säger Christian Ståhlberg, affärscoach på Inkubera och projektledare för resan.

Scandinavian Start Up Week är ett led i det tätare samarbete som under senhösten 2016 mynnade ut i en avsiktsförklaring mellan Inkubatorerna Företagsfabriken, Bizmaker och Inkubera.  Även organisationen SISP (Swedish Incubators and Science Parks) har varit viktiga för att resan ska kunna genomföras.

Totalt åker 13 bolag med till London. Förutom Spligrid medverkar Inkuberabolagen Q-Fog, Nordic Multilift, SlideCatcher och alumnen Wec360.

Foto: Martin Henningsson

torsdag 2 februari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.