Nyheter

Inkuberabolag lärde av Berlin

berlinwebb

Fyra Inkubera-bolag reste i slutet av oktober till Berlin för att knyta kontakter och bygga relationer. Allt för att komma närmare en internationell satsning.
– Vi fick en övergripande bild av rekryteringsbranschen samtidigt som vi skapade kontakter för en eventuell framtida etablering. Så jag är väldigt nöjd, säger Yobbers Peter Röseberg.

Det var inom ramen för Inkuberas projekt Step Global som resan till Berlin arrangerades. Projektets syfte är att på olika sätt stödja innovativa mindre bolag i deras internationella satsning. Genom att vara på plats i Berlin skulle företagen både öka sin kompetens och få ny inspiration.
– Det är viktigt att ”göra” istället för att bara prata. Du måste vara på plats för att en internationell satsning överhuvudtaget ska bli realistisk. Annars kan det nog kännas svårare och mer avlägset än det faktiskt är, menar Christian Ståhlberg som är Inkuberas projektledare för StepGlobal.

Vill man satsa internationellt finns samtidigt flera nätverk som man kan dra nytta av. Ett är EEN (Enterprise Europe Network) som man även också besökte under dagarna i Berlin.
– Jag tror att företagen var nöjda och att steget känns betydligt mindre efter resan. Nu har de samtidigt fått lite blodad tand, säger Christian Ståhlberg.

Med till Berlin fanns företagen Splitgrid, Yobber, Epulze och Minab Nordic Multilift

torsdag 17 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.