Nyheter

Inkubera värderas högt av bolagen

När Inkubera vid årsskiftet genomförde sin återkommande kundundersökning, fick Inkubera strålande betyg. Majoriteten av företagen gav Inkubera högsta betyg på frågan om de skulle rekommendera Inkubera.
– Vi brukar få höga betyg, men de här siffrorna innebär ändå en ökning, säger Fredrik Stenman, vice vd på Inkubera. Nu jobbar vi för att bli ännu bättre. Gör man inte det, går utvecklingen lätt i motsatt riktning.

När företagen fick betygsätta i vilken utsträckning de skulle rekommendera Inkubera till en kollega eller vän, satte två bolag en 8: a på en 10-gradigskala. Övriga bolag – alltså 82 % – gav Inkubera 9 eller 10 i betyg.
– Under 2018 har vi tagit in många nya bolag och många nya affärscoacheroch specialister, säger Fredrik Stenman. Vi har lagt fokus på att hitta entreprenörer med erfarenheter från de aktuella branscherna. Vår filosofi är att entreprenörer är bäst på att stötta andra entreprenörer.

Inkubera är mitt uppe i ett förändringsarbete som innebär ett ännu större fokus på att utveckla företagens affärer.– I vårt existensberättigande ligger att vi kan hjälpa innovativa bolag att växa snabbare än andra. Det gör vi genom att jobba intensivt med bolagen och hjälpa dem att utveckla lönsamma och skalbara affärsmodeller.

Fredrik ser optimistiskt på utvecklingen under det nya året.
– Under 2019 skapar vi ett stortinflöde av nya bolag. Vårt mål är att få ännu högre betyg när vi mäter nästa gång. Men allra viktigast är att vi kan bidra till att bolagen verkligen utvecklas och växer.

onsdag 13 februari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.